Ik heb rugpijn: welke sport mag ik beoefenen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/09/2015 - 15h04
-A +A

Zodra de pijnlijke periode voorbij is, wordt aan personen met een zwakke rug aangeraden om zo snel mogelijk hun activiteiten te hernemen en sport te beoefenen. Voor de rug is inderdaad niets ergers dan inactiviteit. De reden is eenvoudig: hoe gespierder de rug, hoe minder risico op rugpijn! Maar welke zijn de aanbevolen sporten voor mensen met een zwakke rug?

Welke sporten zijn te vermijden door mensen die last hebben van rugpijn?

De rugspieren versterken is een absolute noodzaak om het risico op rugpijn zoveel mogelijk te beperken. Dit kan echter niet met eender welke soort sportbeoefening: sommige sporten zijn bijzonder geschikt, terwijl andere een echte marteling voor de rug kunnen zijn.
Ruwe sporten, die te hevig voor de rug zijn, die krampachtig gedrag veronderstellen en die leiden tot microtrauma's zijn te vermijden. Zijn ook stellig af te raden aan mensen die last hebben van rugpijn: judo, worstelen, roeien, kanovaren, alle racketsporten (tennis, tafeltennis, badminton, squashen…), gewichtheffen, trampolinespringen, enz.

Welke zijn de aanbevolen sporten voor mensen met een zwakke rug?

Drie sporten zijn alleszins aan te raden: zwemmen, wandelen en fietsen.

  • Zwemmen is dé sport bij uitstek voor mensen met rugpijn. Deze sport is eigenlijk een volwaardige therapie om rugproblemen te behandelen. Door het water gedragen, verkeert het lichaam in een staat van gewichtloosheid, waardoor het zich bevrijd voelt van heel wat lasten. De wervels ten slotte worden tijdens het zwemmen niet samengedrukt door het lichaamsgewicht.

  • Wandelen is een zeer goede fysieke activiteit, die bovendien weinig eisen stelt. De wervelkolom haalt er altijd voordeel uit, zowel bij lange als korte afstanden, zowel bij een gematigd als een snel tempo. Indien u van snelwandelen/snel wandelen houdt, doet u er goed aan het aantal passen per minuut (de frequentie) te verhogen in plaats van de paslengte te vergroten. Het is inderdaad zo dat hoe groter de paslengte is, hoe groter de draaibeweging die u uw wervelkolom opdringt. Indien u opteert voor lange trektochten, zorg dan voor een regelmatige paslengte. En uiteraard mag uw rugzak niet zwaarbeladen zijn.

  • Fietsen ten slotte: op voorwaarde dat u op de fiets een gepaste houding aanneemt, stelt deze sport geen enkel probleem voor de wervelkolom.

Initialement publié par Dr. Philippe Presles le 04/05/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 30/09/2015 - 15h04
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Lumbago, te veel is te veel! Gepubliceerd op 29/10/2013 - 08h56

Onze rug is de zwakke schakel in ons lichaam. Naar schatting 70% van de mensen hebben last van lagerugpijn. Sporten kan in dat geval helpen, maar dan wel onder bepaalde voorwaarden.

Rugpijn: vier tips van de kinesist Geüpdatet op 06/04/2017 - 14h25

Zeven op de tien Belgen hebben vaak of regelmatig rugpijn. Het is dan niet alleen zaak om de pijn efficiënt te verlichten, maar ook - en vooral - om te voorkomen dat de rugpijn chronisch wordt en u dus bijna continu met rugpijn rondloopt. De kinesist...

Welke sporten voor beschadigde knieën? Gepubliceerd op 17/06/2016 - 11h06

Mensen met knieproblemen mijden beter bepaalde sporten. Maar in het andere uiterste vallen en niets meer doen, is ook niet goed. Bewegen is van cruciaal belang om onze gewrichten soepel te houden! Hieronder vindt u enkele sporten die wel kunnen.

Meer artikels