• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    20 mening
  • Getuigenissen (0)

Ik heb rugpijn: welke sport mag ik beoefenen?

Ik heb rugpijn: welke sport mag ik beoefenen?

Zodra de pijnlijke periode voorbij is, wordt aan personen met een zwakke rug aangeraden om zo snel mogelijk hun activiteiten te hernemen en sport te beoefenen. Voor de rug is inderdaad niets ergers dan inactiviteit. De reden is eenvoudig: hoe gespierder de rug, hoe minder risico op rugpijn! Maar welke zijn de aanbevolen sporten voor mensen met een zwakke rug?

Welke sporten zijn te vermijden door mensen die last hebben van rugpijn?

De rugspieren versterken is een absolute noodzaak om het risico op rugpijn zoveel mogelijk te beperken. Dit kan echter niet met eender welke soort sportbeoefening: sommige sporten zijn bijzonder geschikt, terwijl andere een echte marteling voor de rug kunnen zijn.
Ruwe sporten, die te hevig voor de rug zijn, die krampachtig gedrag veronderstellen en die leiden tot microtrauma's zijn te vermijden. Zijn ook stellig af te raden aan mensen die last hebben van rugpijn: judo, worstelen, roeien, kanovaren, alle racketsporten (tennis, tafeltennis, badminton, squashen…), gewichtheffen, trampolinespringen, enz.

Welke zijn de aanbevolen sporten voor mensen met een zwakke rug?

Drie sporten zijn alleszins aan te raden: zwemmen, wandelen en fietsen.

  • Zwemmen is dé sport bij uitstek voor mensen met rugpijn. Deze sport is eigenlijk een volwaardige therapie om rugproblemen te behandelen. Door het water gedragen, verkeert het lichaam in een staat van gewichtloosheid, waardoor het zich bevrijd voelt van heel wat lasten. De wervels ten slotte worden tijdens het zwemmen niet samengedrukt door het lichaamsgewicht.

  • Wandelen is een zeer goede fysieke activiteit, die bovendien weinig eisen stelt. De wervelkolom haalt er altijd voordeel uit, zowel bij lange als korte afstanden, zowel bij een gematigd als een snel tempo. Indien u van snelwandelen/snel wandelen houdt, doet u er goed aan het aantal passen per minuut (de frequentie) te verhogen in plaats van de paslengte te vergroten. Het is inderdaad zo dat hoe groter de paslengte is, hoe groter de draaibeweging die u uw wervelkolom opdringt. Indien u opteert voor lange trektochten, zorg dan voor een regelmatige paslengte. En uiteraard mag uw rugzak niet zwaarbeladen zijn.

  • Fietsen ten slotte: op voorwaarde dat u op de fiets een gepaste houding aanneemt, stelt deze sport geen enkel probleem voor de wervelkolom.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/09/2015
Origineel artikel geschreven door op 04/05/2009

Vindt u het artikel interessant?