• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    37 mening
  • Commentaren (0)

Ik heb last van ijzertekort: wat moet ik eten?

Ik heb last van ijzertekort: wat moet ik eten?

De beste manier om veel ijzer te 'tanken' is, liefst om de twee weken, bloedworst eten.

Bloedworst wordt beschouwd als veruit het interessantste voedingsmiddel wat ijzergehalte betreft. Voor wie niet zoveel houdt van de smaak van bloedworst, zijn er nog andere mogelijkheden.

Lijdt u aan ijzertekort?

Vermoeidheid, bleekheid, vermindering van de eetlust, hoofdpijn… U lijdt misschien aan ijzertekort. Een tekort aan ijzer of anemie komt vrij vaak voor, in het bijzonder bij jonge vrouwen omwille van hun menstruatie (ijzer wordt via het bloed door het lichaam geleid) en omwille van een voeding die gewoonlijk minder rijk is aan vlees. Meer dan 10% van de vrouwen lijdt aan anemie.

Wat moet u eten om de ijzeraanvoer te verhogen?

Bloedworst is uiteraard niet het enige voedingsmiddel dat ijzer bevat. Er zit wel zeer veel ijzer in, maar door verschillende voedingsmiddelen die ijzer bevatten te combineren, geraakt u ook aan voldoende hoeveelheden voor de dagelijkse aanvoer.
Toch volstaat het niet om zomaar wat voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten, op het menu te zetten. Dat ijzer moet nog goed opgenomen worden door het lichaam.

Bronnen met heemijzer zijn belangrijk
Er moet met andere woorden een onderscheid gemaakt worden tussen non-heemijzer, dat weinig of slecht opgenomen wordt, en heemijzer, dat gemakkelijk door het lichaam opgenomen wordt. Non-heemijzer zit in plantaardige voedingsmiddelen (peulvruchten, tofoe, graangewassen, cacao, fruit en groenten) die het grootste deel uitmaken van onze voeding. Heemijzer treft men aan in dierlijke producten (bloedworst, kalfslever, varkensniertjes, vlees, gevogelte, vis, zeevruchten). Om de aanvoer van ijzer te verhogen, moet u dus meer dierlijke producten consumeren en tegelijkertijd zorgen voor een gezond voedingsevenwicht. Geen sprake uiteraard van meer vlees te eten dan groenten.

Gevarieerde voeding rijk aan vitamine C
Ideaal is het uw groenten en zetmeelhoudende voedingsmiddelen aan te vullen met een kleine portie vlees, vis of zeevruchten omdat deze de opname van non-heemijzer kunnen bevorderen. Eet ten slotte ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C. Deze vitamine is eveneens in staat om de opname van non-heemijzer aanzienlijk te verbeteren.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016
Origineel artikel geschreven door op 23/02/2009

Vindt u het artikel interessant?