Ik heb last van ijzertekort: wat moet ik eten?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016 - 12h47
-A +A

De beste manier om veel ijzer te 'tanken' is, liefst om de twee weken, bloedworst eten.

Bloedworst wordt beschouwd als veruit het interessantste voedingsmiddel wat ijzergehalte betreft. Voor wie niet zoveel houdt van de smaak van bloedworst, zijn er nog andere mogelijkheden.

Lijdt u aan ijzertekort?

Vermoeidheid, bleekheid, vermindering van de eetlust, hoofdpijn… U lijdt misschien aan ijzertekort. Een tekort aan ijzer of anemie komt vrij vaak voor, in het bijzonder bij jonge vrouwen omwille van hun menstruatie (ijzer wordt via het bloed door het lichaam geleid) en omwille van een voeding die gewoonlijk minder rijk is aan vlees. Meer dan 10% van de vrouwen lijdt aan anemie.

Wat moet u eten om de ijzeraanvoer te verhogen?

Bloedworst is uiteraard niet het enige voedingsmiddel dat ijzer bevat. Er zit wel zeer veel ijzer in, maar door verschillende voedingsmiddelen die ijzer bevatten te combineren, geraakt u ook aan voldoende hoeveelheden voor de dagelijkse aanvoer.
Toch volstaat het niet om zomaar wat voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten, op het menu te zetten. Dat ijzer moet nog goed opgenomen worden door het lichaam.

Bronnen met heemijzer zijn belangrijk
Er moet met andere woorden een onderscheid gemaakt worden tussen non-heemijzer, dat weinig of slecht opgenomen wordt, en heemijzer, dat gemakkelijk door het lichaam opgenomen wordt. Non-heemijzer zit in plantaardige voedingsmiddelen (peulvruchten, tofoe, graangewassen, cacao, fruit en groenten) die het grootste deel uitmaken van onze voeding. Heemijzer treft men aan in dierlijke producten (bloedworst, kalfslever, varkensniertjes, vlees, gevogelte, vis, zeevruchten). Om de aanvoer van ijzer te verhogen, moet u dus meer dierlijke producten consumeren en tegelijkertijd zorgen voor een gezond voedingsevenwicht. Geen sprake uiteraard van meer vlees te eten dan groenten.

Gevarieerde voeding rijk aan vitamine C
Ideaal is het uw groenten en zetmeelhoudende voedingsmiddelen aan te vullen met een kleine portie vlees, vis of zeevruchten omdat deze de opname van non-heemijzer kunnen bevorderen. Eet ten slotte ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C. Deze vitamine is eveneens in staat om de opname van non-heemijzer aanzienlijk te verbeteren.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 23/02/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 02/11/2016 - 12h47
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hormoon dat ijzer regelt bij toeval ontdekt Geüpdatet op 22/04/2002 - 00h00

Bij hun onderzoek naar een gen dat een rol speelt in het glucosemetabolisme hebben Franse onderzoekers per toeval een hormoon ontdekt waar reeds meer dan 40 jaar naar wordt gezocht: het hormoon dat de opname van ijzer in het lichaam regelt.

IJzertekort Geüpdatet op 25/03/2002 - 00h00

IJzertekort komt vaak voor en kan een oorzaak zijn van bloedarmoede (anemie). IJzertekort wordt meestal veroorzaakt door bloedverlies (bloeding, overvloedige regels). Maar in een aantal gevallen is de oorzaak ervan niet gekend. Een Amerikaanse studie...

Meer artikels