Ik heb diabetes, wat moet ik eten? Zes vragen en antwoorden van onze experts

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/10/2015 - 15h40
-A +A

We hebben van onze lezers heel wat vragen binnengekregen over diabetes, vragen over het verbeteren van leefgewoonten en vragen over voeding.

De artsen van e-gezondheid hebben er enkele uit geselecteerd om een zo concreet mogelijk antwoord te geven.  

PUB

Is diabetes type 2 te genezen door sport en een voeding op basis van groenten, zonder medicatie?

Diabetes valt niet te genezen. Het is wel mogelijk om diabetes onder controle te houden (daarvoor moet u erop letten dat uw bloedsuikerspiegel binnen de normale waarden blijft) en een perfect normaal leven te leiden. Drie factoren kunnen helpen om uw diabetes goed onder controle te houden: medicatie (door de artsen en diabetologen voorgeschreven), voeding (begeleiding door een diëtist) en sport (een aangepaste lichamelijke activiteit, liefst in overleg met een specialist gekozen en rekening houdend met uw profiel).

Ik heb diabetes type 2. Welk dieet moet ik volgen?

Voor mensen met diabetes is het dieet essentieel. U moet er wel op toezien dat het aan de regels van een evenwichtige voeding blijft beantwoorden, want we moeten allemaal evenwichtig eten om gezond te blijven. Een evenwichtige voeding ziet er zo uit:

  • 30 tot 40 % van de calorieopname wordt geleverd door vetten.
  • 12 tot 15 % door eiwitten.
  • 50 tot 55 % door koolhydraten (of suikers).

Koolhydraten zijn dus niet verboden, maar ze moeten in gecontroleerde hoeveelheden genuttigd worden en in het kader van een globale voeding.

Houd u daarnaast ook aan enkele basisregels:

  • zorg voor evenwicht in elk menu, 
  • varieer de voedingsmiddelen en vooral de koolhydraten, 
  • eet op regelmatige tijdstippen, 
  • sla geen maaltijden over, 
  • ontbijt systematisch elke dag. 

Om die basiskennis te verwerven biedt de Belgische Vereniging voor Diabetes heel wat informatieve fiches aan over alle onderwerpen rond diabetes en voeding. Surf ervoor naar: http://www.diabete-abd.be/index.html.

Als u te veel weegt - en dat is het geval bij de meeste mensen met diabetes type 2 - moet u ook afvallen. Blijf er wel op toezien dat uw voeding evenwichtig is, maar verminder het aantal calorieën.

Geen paniek: als u uw porties gewoon wat kleiner maakt, zult u vanzelf beginnen af te vallen.

Kortom, u moet «weer goed leren eten»!

Ik heb diabetes type 2 en ik kan me maar niet aan mijn dieet houden. Suiker is voor mij als een drug, ik kan er niet af blijven.

Laat u helpen door een diëtist. Hij (of zij) zal u helpen om uw suikerverbruik onder controle te houden. Wist u trouwens dat u ook zoetstoffen mag gebruiken? Ze vervangen suiker, hebben een sterk zoetend vermogen, maar bevatten geen calorieën en hebben geen effect op uw bloedsuikerspiegel.

Ik neem medicatie, moet ik daarnaast blijven diëten?

Een dieet is essentieel als u diabetes hebt, of u nu medicatie neemt of niet. Het is belangrijk dat u er een evenwichtige voeding op na houdt.

Ik heb diabetes type 2. Hoeveel fruit mag ik per dag eten en zijn er soorten fruit die verboden zijn?

Fruit bevat veel vitamines, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels. Een diabetespatiënt mag elk van die voedingsstoffen eten. U moet alleen kijken hoeveel koolhydraten u binnenkrijgt en u moet er rekening mee houden dat het koolhydraatgehalte per fruitsoort sterk verschilt.

Over het algemeen wordt één portie fruit per dag aangeraden. Dat is een hoeveelheid die overeenkomt met de grootte van een vuist en die goed is voor 15 g koolhydraten. Enkele voorbeelden: 1 perzik, 1 sinaasappel, 2 kleine kiwi’s, 2 clementines, ½ banaan, enz.

Het fruit met het hoogste suikergehalte - zoals druiven, appels, peren en kersen -  wordt het beste aan het eind van de maaltijd gegeten.

Let wel: we hebben het hier over vers fruit en niet over fruitsap. Met dat laatste moet u heel matig zijn. Nog beter is als u het mijdt.

Ik heb diabetes en heb hoge bloeddruk. Ik doe vier keer per week een halfuur aan sport en ik drink gemiddeld twee glazen wijn per dag. Loop ik gevaar?

Diabetes en hoge bloeddruk zijn ziektes die behandeld moeten worden omdat ze zware complicaties kunnen veroorzaken. Regelmatige lichaamsbeweging helpt beide ziektes onder controle houden, maar vervangt de medicatie die de arts voorschrijft niet.

Bij hoge bloeddruk zijn alleen heel intense sporten - zoals bodybuilding - en contactsporten - zoals squash - af te raden. Sporten van matige intensiteit zijn wel aan te raden. Misschien kunt u de duur van uw training nog opvoeren en tot 150 minuten per week gaan of zelfs tot 300 minuten.

Zowel voor diabetes als voor hoge bloeddruk is het beter om het alcoholverbruik te beperken. Alcohol is heel calorierijk waardoor de kilo’s er makkelijk bijkomen. Alcohol bevat ook koolhydraten. Als u drinkt, moet u daar dus rekening mee houden en uw voedingsdieet van die dag aanpassen om uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Probeer alcohol zo veel mogelijk te beperken, maar ontzeg u dat genot niet. Tot slot nog dit: als u door uw arts wordt opgevolgd en u uw medicatie neemt, bent u niet in gevaar.

Initialement publié par Isabelle Eustache, journaliste santé le 26/11/2014 - 17h02 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 13/10/2015 - 15h40

En collaboration avec le Dr Boris Hansel, médecin endocrinologue à l'hôpital Bichat et à l'hôpital de la Pitié-Salpêtrière (Paris).

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Type 2 diabetes is een te voorkomen ziekte Gepubliceerd op 08/02/2017 - 14h29

In 90% van de gevallen kan het optreden van type 2 diabetes worden voorkomen. De levenswijze speelt een belangrijke rol bij het optreden van die beschavingsziekte die epidemische proporties aanneemt. De preventie zou reeds in de kinderjaren moeten st...

Meer artikels