Ik ben op dieet: wat mag ik drinken?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 28/04/2017 - 11h04
-A +A

Wanneer men op dieet is om gewicht te verliezen, moet men ook veel drinken om het lichaam te helpen de afvalstoffen af te voeren.

We moeten echter opletten, aangezien talrijke dranken het gewichtsverlies kunnen tegenwerken.

Een klein overzicht van de dranken die onze voorkeur mogen genieten en van de andere die we moeten vermijden.

PUB

Wat mag ik drinken wanneer ik op dieet ben?

 Opgepast met gearomatiseerd water: sommige kunnen aanzienlijke hoeveelheden suiker bevatten. Lees dus de etiketten en kies enkel water dat geen suiker bevat (al dan niet met synthetische zoetstoffen).

  • Water is de enige drank die ons lichaam nodig heeft en die geen enkele calorie aanvoert.
    Drink kraantjeswater, plat water dat weinig mineralen bevat, bronwater of natuurlijk bruisend water.
     
  • Een glas fruitsap zonder toegevoegde suiker (100% puur fruitsap of op basis van concentraat) is toegelaten, maar bevat calorieën en moet dus voor uw dieet beschouwd worden als een stuk vers fruit.
    Fruitnectar is echter te vermijden omdat er, naast de natuurlijke suiker in het fruit, nog suiker (sacharose) aan toegevoegd werd.
    Vermijd eveneens drankjes op basis van fruitsap (zoals Oasis®), aangezien ze slechts 10 tot 25% fruit bevatten, waaraan water, suiker en additieven werden toegevoegd.
     
  • Alle koolzuurhoudende dranken (cola, limonade, drankjes met citroenextract...) zijn toegelaten, maar alleen in hun light-versie, d.w.z. met een intense zoetstof (aspartaam, sucralose, acesulfaam K), aangezien ze dan geen calorieën bevatten. Men mag echter niet overdrijven met deze dranken. Men doet er goed aan hun gebruik te beperken tot speciale gelegenheden, omdat ze het nadeel hebben onze zin in zoet te onderhouden.
  • Koffie, thee, kruidendrankjes: koffie (espresso, filter, oploskoffie), thee en kruidenaftreksels zijn toegelaten, op voorwaarde dat men ze zonder suiker of met een intense zoetstof gebruikt. Er wordt echter sterk aangeraden er een gewoonte van te maken deze warme dranken zonder zoetstof te gebruiken. Cappuccino en chocolademelk met suiker zijn te vermijden.

Andere dranken die we best vermijden tijdens een dieet:

  • Drankjes op basis van fruit en melk
     
  • Gearomatiseerde melk met suiker
     
  • Klassieke limonadesiropen...
     
  • Alcohol wordt sterk afgeraden wegens de hoge aanvoer van calorieën.
    (inbegrepen cider, bier, wijn...)
    Wie een dieet volgt, kan zich best beperken tot een glaasje rode wijn bij speciale gelegenheden (een feestmaal bijvoorbeeld).

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 29/03/2010 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 28/04/2017 - 11h04

Marie-Laure André, "Je ne suis pas une machine à maigrir!" (Ik ben geen vermageringsmachine), uitg. Hachette Pratique.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Weet u wat u drinkt? Gepubliceerd op 22/02/2011 - 12h34

Water, fruitsap, koolzuurhoudende dranken, sterkedrank, bier… Hoe bepaalt u uw keuze wanneer u zich in de dranken afdeling van uw supermarkt bevindt? Met of zonder suiker? Met of zonder alcohol? Kent u het verschil tussen alle dranken die aangeboden...

Meer artikels