• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Getuigenissen (0)

Hoorapparaten: hoe maak ik de beste keuze?

Hoorapparaten: hoe maak ik de beste keuze?

Een hoorapparaat kiezen, is niet altijd evident. Wat zijn de beschikbare opties voor de patiënten ? Hoe kies ik een toestel? Wat zijn de prijzen en wat wordt er terugbetaald?

Hoorapparaten: alleen 'schijnbaar' eenvoudig

In principe zijn hoorapparaten niet ingewikkeld. Het zijn microfoons die de externe geluidsignalen opvangen, ze omzetten om ze beter verstaanbaar te maken en ze vervolgens naar het oor van de slechthorende patiënt doorsturen.

Bijna alle modellen die tegenwoordig verkocht worden zijn digitaal en niet-lineair. Dat wil zeggen dat de opgevangen signalen eerst bewerkt worden om er de te grote geluidschommelingen uit te halen. Dan pas worden ze doorgestuurd naar de persoon in kwestie.

Maar de realiteit is wel iets ingewikkelder. De lijst van toestellen die door het RIZIV erkend worden en in aanmerking komen voor terugbetaling is een honderdtal bladzijden lang. Eigenlijk is het kiezen van een hoorapparaat - en dat heeft het Federaal Centrum voor de Gezondheidszorg ook gedaan – te vergelijken met het aankopen van een auto: er zijn ontzettend veel opties.

Sommige opties zijn van esthetische aard of hebben met comfort te maken, zoals het feit of de prothese volledig in het oor zit of een deel ervan zichtbaar is. Maar andere opties hebben een impact op de werking van het toestel zelf.

Omnidirectionele of directionele microfoon?

De omnidirectionele microfoons nemen gewoon alle omgevingsgeluiden op, versterken ze en sturen ze rechtstreeks door naar het trommelvlies.

De meeste hoorapparaten, waaronder alle toestellen uit het hoogwaardige gamma, hebben meerdere microfoons die de omgevingsgeluiden filteren, maar ook de geluiden die van dichtbij komen, bijvoorbeeld van een gesprekspartner. Op die manier kan iemand met een hoortoestel veel makkelijker een gesprek onder vier ogen voeren in een lawaaierige omgeving.

De omnidirectionele microfoons worden almaar minder gebruikt, maar ze kunnen perfect volstaan voor mensen die bijna altijd in een omgeving zijn met weinig ruis – zoals een bejaarde die in een home verblijft.


Welk niveau van programmering?

Sommige hoorapparaten kunnen geprogrammeerd worden om het hoorhulpmiddel aan de situatie aan te passen. De behoeften van degene die het toestel draagt, zijn bijvoorbeeld anders in de auto dan op restaurant of tijdens een vergadering. Sommige hoorprothesen kunnen daarop worden ingesteld. De drager kan ze dan programmeren. Soms gebeurt dat via een pc.

Deze oplossingen zijn heel doeltreffend, maar niet voor iedereen haalbaar. De prijs is zeker een obstakel, maar ook de complexiteit in gebruik is dat soms.

Hoorprothesen die interageren met de omgeving
Sommige hoorapparaten zijn uitgerust met ontvangers die rechtstreeks kunnen worden aangesloten op toestellen die geluidsignalen uitsturen, bijvoorbeeld een gsm.  Op die manier hoort u wat u gesprekspartner zegt rechtstreeks in de hoorprothese, wat een groot hoorcomfort biedt. Hetzelfde geldt voor het geluid van een pc, sommige televisietoestellen of zelfs een MP3-lezer.

Ook hier gaat het om gesofistikeerde toestellen, die bovendien moeten aangepast zijn aan de toestellen waaraan de gebruiker het apparaat wenst te koppelen.

 

Hoe zit het met de terugbetaling?

De prijzen van de hoorapparaten verschillen sterk afhankelijk van de modellen. De prijs voor de eenvoudigste basismodellen schommelt rond de 750 euro. De duurste toestellen kunnen wel 2000 euro kosten.

Terugbetaling door het RIZIV

Ook de terugbetaling door het RIZIV schommelt, maar kan wel een groot verschil maken.  Afhankelijk van de omstandigheden en het gekozen model kan de tussenkomst oplopen tot 1318 euro.

Het beste model is persoonlijk

Het is dus belangrijk dat u het juiste model voor de juiste situatie kiest.
En dat is niet alleen een geldkwestie. Heel veel patiënten hebben een hoorapparaat, maar gebruiken het niet omdat het niet aan hun situatie is aangepast, of omdat het niet comfortabel genoeg is.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, journaliste santé op 02/10/2015
Origineel artikel geschreven door op 04/04/2014

Bronnen: KCE Report 91 (2008) – INAMI, Tarifs du 01/01/2014.

Vindt u het artikel interessant?