Hoeveel slaap hebben kinderen nodig?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 11/09/2007 - 00h00
-A +A

Voldoende slaap van een goede kwaliteit is absoluut noodzakelijk om fit en gezond te zijn. Vooral kinderen hebben veel slaap nodig, en dat hun hele kindertijd door. Enkele hulpmiddeltjes en tips om ze aan een rustige en herstellende nacht te helpen...

Van de geboorte tot 2 jaar

Pasgeborenen en peuters hebben heel veel slaap nodig, en die behoefte moet echt wel worden gerespecteerd:
- Van 0 tot 3 maanden: gemiddeld 16 uur per dag.
- Vanaf de 4de maand ligt het dag- en nachtritme vast. Voortaan kan men dus spreken van nachten en (middag)dutjes.
- Van 3 tot 12 maanden: 15 uur slaap, waarvan twee dutjes overdag.
- Tussen 1 en 2 jaar: 13-14 uur per dag, waarvan één dutje.

De manier waarop kleine kinderen slapen is heel belangrijk om het risico op wiegendood zo veel mogelijk te beperken en ze ook aan een kwalitatief goede slaap te helpen:
- Op de rug slapen (plaats desnoods enkele kussens tegen het keren).
- Stevige matras.
- Geen hoofdkussen, laken of deken, maar een slaapzak.
- Kalme en geruststellende omgeving voor een rustige slaap zonder angst.

Van 3 tot 10 jaar

De lichamelijke en psychomotorische ontwikkeling hangt af van de hoeveelheid aan herstellende slaap. Het groeihormoon wordt namelijk 's nachts geproduceerd.

- Tussen 2 en 4 jaar: 13 tot 14 uur per dag, inclusief één dutje overdag.
- Tussen 4 en 10 jaar: 10 tot 12 uur per dag.

Op deze leeftijd zijn nachtmerries, slaapwandelen of praten in de slaap typische en onschuldige verschijnselen. Ze wijzen wel op het belang van een kalme en geruststellende sfeer bij het inslapen.
Kinderen hebben behoefte aan een voorwerp of een slaapritueel (waterflesje, nog een bijkomend verhaaltje...) om gerustgesteld te worden en de scheiding voor de nacht te helpen aanvaarden.

Eigen aan de leeftijd tussen 2 en 4 jaar is het weigeren om te gaan slapen. Soms ook staan kinderen in deze fase weer op en huilen of roepen ze, een typische uiting van verzet tegen de ouders. Een tegelijk soepele en vastberaden houding zal dit overgangsfenomeen in de hand helpen houden.

Iets later, rond 3-5 jaar, hebben sommige kinderen angst: angst voor het donker, voor spoken, voor dieven, enz. Deze tekenen komen voort uit de angst om te gaan slapen en van de ouders gescheiden te worden. Ook hier kunnen een slaapritueel, rust en de genegenheid van de ouders geruststellend werken.

Ook na de leeftijd van 6 jaar hebben kinderen soms nog problemen met inslapen die gepaard gaan met allerlei soorten angst. De meest voorkomende en ook meest beangstigende is de angst om dood te gaan. Vraag uw kind in dat geval wat er in hem omgaat, praat er open over en geef duidelijke antwoorden op de vragen die het stelt.
Als de slaapproblemen aanhouden, is een bezoek aan een psycholoog misschien aangewezen.
Hetzelfde geldt in het geval van fobieën.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 11/09/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Slapeloze kinderen Geüpdatet op 27/08/2002 - 00h00

Kinderen die 's nachts niet kunnen slapen en 's morgens niet uit bed kunnen, een lot dat vele ouders beschoren is. Hoe kan men het onderscheid maken tussen echte en pseudo-slapeloosheid bij kinderen?

Tieners moeten vroeg gaan slapen om niet te verdikken Gepubliceerd op 07/10/2015 - 10h59

De puberteit is vaak een periode waarin jongeren bijkomen. De puberteit brengt veranderingen in de lichaamsbouw teweeg, en de drang naar meer onafhankelijkheid gaat vaak gepaard met andere eetgewoonten. Maar een nieuwe studie toont nu aan dat ook de...

Goed slapen, goed presteren Gepubliceerd op 08/05/2012 - 16h20

Er is een verband tussen de slaap en de schoolprestaties . Slaapstoornissen verstoren het leerproces. En toch zijn hierover nog altijd heel wat misverstanden, ondermeer over de vierdagen week en de bedtijduren.

Meer artikels