Hoeveel kilo’s mogen er in de loop van een zwangerschap bijkomen?

Geüpdatet door Isabelle Eustache op 21/04/2015 - 12h31
-A +A

Daar bestaat geen vaste regel voor. De gewichtstoename in de loop van de zwangerschap verschilt van vrouw tot vrouw.

Het gemiddelde ligt tussen 10 en 12 kg, maar sommige vrouwen komen een pak minder bij, andere gaan soms tot 22 kg.

Praat uzelf vooral geen schuldgevoelens aan, en begin ook nooit op eigen initiatief met een dieet. Let er wel op dat u gezond eet, zorg voor verscheidenheid en ontzeg u niets.

PUB

Zwangerschap: de evolutie van uw gewicht

De gewichtstoename tijdens een zwangerschap verloopt geleidelijk aan. De eerste drie maanden is dit heel beperkt, vanaf de 4e maand stijgt het gewicht voelbaar en aan het eind van de zwangerschap is de toename het sterkst. De kilo’s die erbij komen, komen voor een deel natuurlijk van uw voeding, maar ook uw morfologie speelt een rol, dat wil zeggen uw lengte en uw gebruikelijke gewicht. Hoe groter u bijvoorbeeld bent, hoe normaler het is dat u meer gewicht wint. Dat geldt ook als u van nature wat robuuster bent of als u heel veel sport of zware fysieke arbeid doet, een meerling verwacht of al eerdere zwangerschappen hebt gehad. In al die gevallen heeft uw lichaam een grotere behoefte aan eiwitten. Over het algemeen gebeurt het vrij zelden dat een zwangere vrouw advies van een voedingsdeskundige nodig heeft. Vrouwen die toch begeleiding vragen, kampen meestal met obesitas, lopen risico op diabetes of zijn te mager. Begin in ieder geval nooit op eigen initiatief met een dieet. Dat geldt voor om het even welk type dieet: caloriearm, vegetarisch, zoutarm enz. Vraag vooraf altijd het advies van een dokter.

Zwangerschap: twee keer beter eten en niet twee keer meer!

Stort u niet zomaar op het eten met als excuus dat u nu voor twee eet! Dat klopt niet en het zal u alleen maar overtollige kilo’s opleveren die u na de bevalling moeilijker zult kwijtraken. Eet gevarieerd, eet minstens twee keer per week vis, varieer het fruit en de groenten, wees matig met dierlijke vetten (boter, olie, vet vlees). Bereid drie of vier evenwichtige maaltijden per dag, snoep niet tussendoor en mijd vooral de calorievallen zoals koekjes, aperitiefkoekjes, nootjes, snoep, chocolade. Gun u af en toe een pleziertje, maar mijd elke overdaad. Houd uw gewicht in het oog, zoals elke vrouw die op haar lijn let. Ga één keer per week op de weegschaal staan (altijd op dezelfde!), liefst ’s ochtends voor het ontbijt, en naakt of in uw ondergoed. Kortom: fixeer u niet op de kilo’s tijdens de zwangerschap. Houd uw voeding en uw gewicht in het oog, maar ontzeg u niets!

Initialement publié par Isabelle Eustache le 13/11/2012 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache le 21/04/2015 - 12h31
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
De valstrik van snoep Geüpdatet op 29/08/2006 - 00h00

Volgens een Franse enquête eten we elk jaar 3,3 kg snoep en dat geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen. Maar waar komt die snoeplust vandaan?

Te strenge diëten zijn slecht voor kinderen! Geüpdatet op 07/10/2008 - 00h00

Behalve bij enkele zeldzame ziektes* is er geen reden om een kind een dieet met allerlei beperkingen op te leggen. De aandacht moet eerder gaan naar het corrigeren van foute gewoontes en het weer in evenwicht krijgen van de voeding. Maar wat betekent...

Meer artikels