• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Commentaren (0)

Hoeveel groenten moeten we eten om ons hart te beschermen?

Hoeveel groenten moeten we eten om ons hart te beschermen?

In het Westen gaan we ons te buiten aan voedsel: te veel, te zout en te vet. Dit kan leiden tot diabetes, obesitas en vaatziekten. Minder, evenwichtig en gezond eten is het credo van diegenen die niets kennen over hart- en vaatziekten. 

Waarom is groenten eten goed voor het hart?

Men weet dat over het algemeen bepaalde zgn. anti-oxiderende vitaminen (d.w.z. dat ze de cholesterol in het bloed beschermen tegen oxidatie; afzetting van cholesterol op de vaatwanden veroorzaakt atherosclerose) bescherming bieden tegen myocardinfarct (hartaanval). Dit geldt waarschijnlijk ook voor vitamine E, die voorkomt in groenten en fruit. Hetzelfde geldt voor foliumzuur of kalium, dat de bloeddruk doet dalen. Deze stoffen komen vooral voor in fruit en groenten. Het is dus belangrijk om minstens 400g groenten en fruit per dag te eten. 

Een gezonde voeding heeft een positief effect op het hart

Een evenwichtige voeding voor het hart is een voeding die positieve effecten heeft op het cholesterolgehalte in het bloed en met name de slechte cholesterol doet dalen. Daarom dient men de voorkeur te geven aan vis (minstens tweemaal per week om het risico op een hartaanval te verlagen) in plaats van vlees en wit vlees (kip, kalfsvlees, enz.) in plaats van rood vlees (rundvlees) dat veel slechte vetten bevat. Men moet gevaarlijke vetten vermijden; deze komen (vooral) voor in producten van dierlijke oorsprong, zoals vet vlees, boter, eigeel, fijne vleeswaren, aperitiefhapjes, enz. We moeten ook minder zout gebruiken: in Frankrijk consumeert men momenteel ongeveer 10 g zout per dag, terwijl 3 à 4 g voldoende zijn. Tafelzout is overbodig want tegenwoordig zijn alle gecommercialiseerde voedingsmiddelen te zout. Wat wijn betreft, één glas bij de maaltijd biedt bescherming tegen vaataccidenten, maar grotere hoeveelheden hebben een schadelijk effect op de rest van het lichaam...

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 04/11/2016
Origineel artikel geschreven door op 03/06/2002

Bronnen: e-gezondheid

Vindt u het artikel interessant?