Hoeveel groenten moeten we eten om ons hart te beschermen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/01/2017 - 09h37
-A +A

In het Westen gaan we ons te buiten aan voedsel: te veel, te zout en te vet. Dit kan leiden tot diabetes, obesitas en vaatziekten. Minder, evenwichtig en gezond eten is het credo van diegenen die niets kennen over hart- en vaatziekten. 

Waarom is groenten eten goed voor het hart?

Men weet dat over het algemeen bepaalde zgn. anti-oxiderende vitaminen (d.w.z. dat ze de cholesterol in het bloed beschermen tegen oxidatie; afzetting van cholesterol op de vaatwanden veroorzaakt atherosclerose) bescherming bieden tegen myocardinfarct (hartaanval). Dit geldt waarschijnlijk ook voor vitamine E, die voorkomt in groenten en fruit. Hetzelfde geldt voor foliumzuur of kalium, dat de bloeddruk doet dalen. Deze stoffen komen vooral voor in fruit en groenten. Het is dus belangrijk om minstens 400g groenten en fruit per dag te eten. 

Een gezonde voeding heeft een positief effect op het hart

Een evenwichtige voeding voor het hart is een voeding die positieve effecten heeft op het cholesterolgehalte in het bloed en met name de slechte cholesterol doet dalen. Daarom dient men de voorkeur te geven aan vis (minstens tweemaal per week om het risico op een hartaanval te verlagen) in plaats van vlees en wit vlees (kip, kalfsvlees, enz.) in plaats van rood vlees (rundvlees) dat veel slechte vetten bevat. Men moet gevaarlijke vetten vermijden; deze komen (vooral) voor in producten van dierlijke oorsprong, zoals vet vlees, boter, eigeel, fijne vleeswaren, aperitiefhapjes, enz. We moeten ook minder zout gebruiken: in Frankrijk consumeert men momenteel ongeveer 10 g zout per dag, terwijl 3 à 4 g voldoende zijn. Tafelzout is overbodig want tegenwoordig zijn alle gecommercialiseerde voedingsmiddelen te zout. Wat wijn betreft, één glas bij de maaltijd biedt bescherming tegen vaataccidenten, maar grotere hoeveelheden hebben een schadelijk effect op de rest van het lichaam...

Oorspronkelijk gepubliceerd op 03/06/2002 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/01/2017 - 09h37

e-gezondheid

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Kanker voorkomen: pas uw voeding aan! Gepubliceerd op 18/01/2011 - 19h40

Via onze voeding kunnen we het ontstaan en de evolutie van kanker beïnvloeden. We kunnen allemaal geleidelijk aan onze eetgewoonten veranderen en zo onze voeding omvormen tot een preventief wapen tegen kanker ! Hieronder ziet u per categorie van voed...

Meer artikels