Hoe word ik vegetariër?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/06/2016 - 09h57
-A +A

Ik hoef maar te stoppen met vlees eten om vegetariër te worden, zult u zeggen. Dat klopt, maar geen vlees eten is nog niet genoeg om tot een voldoende evenwichtige voeding te komen! Yulia Stepanenkova is diëtist en veganist. Ze geeft ons alle nodige tips om zonder vlees en zonder risico op voedingstekorten door het leven te gaan.

PUB

Eiwitten, maar geen vlees: fluitje van een cent!

Vlees levert ons vooral eiwitten. Maar eiwitten zitten ook in heel wat andere voedingsmiddelen, al is het in minder grote hoeveelheden. Zolang u eet tot u verzadigd bent, is het gevaar heel klein dat u bepaalde tekorten oploopt. “Peulvruchten moeten nu de basis van uw voeding worden. Dat zou trouwens niet alleen voor vegetariërs, maar voor iedereen zo moeten zijn, maar dat vergeten we vaak!”, vertelt Yulia Stepanenkova.

Misschien hebt u ergens opgevangen dat het raadzaam is om peulvruchten en graangewassen in één en dezelfde maaltijd te eten, omdat ze elk andere eiwitten leveren. Maar dat idee is intussen voorbijgestreefd, en zeker voor volwassenen is dat niet nodig. Als u gespreid over de dag zorgt voor evenwicht in het type producten dat u eet, is dat meer dan genoeg.

IJzer en vitamines: moeten ze worden aangevuld?

Veganisten moeten inderdaad supplementen nemen - vooral vitamine B12, want deze vitamine is alleen in dierlijke producten te vinden. Maar vegetariërs die eieren en vis blijven eten, kunnen meestal alle stoffen die ze nodig hebben uit hun voedsel halen. Yulia Stepanenkova raadt mensen die naar de vegetarische keuken overstappen aan om na enkele maanden naar de huisarts te gaan en wat bloed te laten afnemen om eventuele tekorten op te sporen: “Dat is trouwens sowieso aan te bevelen, ook voor alleseters: iedereen kan bepaalde vitamine- of andere tekorten hebben!”

Sommige voedingstoffen zullen eerder om aanvulling vragen dan andere als u geen vlees eet. In de eerste plaats is dat ijzer, maar u kunt uw nieuwe voedingspatroon ook aanvullen met producten zoals spiruline en melasse zonder uw toevlucht te moeten nemen tot voedingssupplementen. Ook wat extra zink is soms nodig, net als vitamine D (maar praktisch alle Belgen hebben een tekort aan vitamine D, zeker in de wintermaanden).

Als de bloedafname bevestigt dat u een bepaald voedingsmiddel moet bijnemen, neem dan niet tegelijk dat ontbrekende voedingsmiddel in en een cocktail van allerlei soorten vitamines: dan loopt u gevaar een overdosis binnen te krijgen.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/06/2016 - 09h57
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vegetarisch eten: wat zijn de risico's? Geüpdatet op 04/11/2008 - 00h00

Geen vlees eten of geen enkel product van dierlijke oorsprong, dat is een vegetarisch of veganistisch dieet. Beide voedingswijzen kunnen voor tekorten zorgen, maar wij vertellen u alvast hoe u die kunt vermijden.

Op het menu: linzen Geüpdatet op 19/11/2002 - 00h00

De herfst is het seizoen bij uitstek om peulvruchten te nuttigen. De grote chef-koks hebben linzen weer populair gemaakt door ze te combineren met 'edele' producten, zoals ganzenlever.

Vlees in al zijn vormen Geüpdatet op 10/05/2010 - 00h00

Vlees ligt vandaag onder vuur. Wat is er van aan van die kritiek? Moeten we vlees uit onze voeding schrappen of volstaat het om er wat minder van te eten? Wat moeten we weten over vlees ?

Redenen om voor linzen te kiezen... Gepubliceerd op 14/04/2017 - 10h59

Net zoals de meeste peulvruchten , lijken linzen volledig van het toneel te verdwijnen. En dat terwijl linzen over heel wat voedingstroeven beschikken die perfect passen bij de aanbevelingen inzake gezonde voeding . Een blik op een eeuwenoud en heden...

Meer artikels