Hoe voorkomt u die winterkilo’s?

Geüpdatet door voedingsdeskundige op 14/01/2013 - 16h08
-A +A

Het wordt algemeen als normaal beschouwd dat we ‘s winters verdikken door de kou, door ons moreel dat al eens een dipje maakt, de behoefte om ons te verwarmen met de traditionele opbeurende gerechten en om ons eens te verwennen met zoete en vette producten.

Hoe kunnen we van die gangbare ideeën afraken om geen extra kilo’s bij te komen?

PUB

Lager calorieverbruik?

Als het koud is, hebt u de kwalijke neiging om de fiets binnen te laten en ook het joggen te laten. De gedachte alleen al om u om te kleden doet u huiveren, dus blijft u ook weg uit het zwembad en het fitnesscentrum.

Misschien doet u geen van deze heilzame lichaamsactiviteiten en bent u een wandelaar, maar laat u nu ook elke kans om te stappen lekker aan u voorbijgaan. De zetel is hoe dan ook uw favoriete overwinteringsplek.

Resultaat: u beweegt veel minder terwijl de warmtehuishouding in uw lichaam normaal blijft.

Gevolg: uw calorieverbruik ligt lager als het koud is. Er is dus geen enkele reden waarom u meer zou eten, integendeel zelfs!

Oplossing: beweeg in huis!
Schaf u een hometrainer aan (en fiets terwijl u tv-kijkt). Of turn in huis met begeleiding van een dvd, zoals die van Jane Fonda, op dit moment het neusje van de zalm en ideaal als u gevoelige gewrichten hebt.

 

Zin in een stevig gerecht?

Ontzeg het u vooral niet!

Maar bereid het met zo min mogelijk vet. Als u het vet van het vlees wegsnijdt en na het stoven de olie uit de pot weggooit, zult u met een goede bœuf bourguignon of een lekkere stoofpot amper meer calorieën binnenkrijgen dan met een entrecote. Verdubbel de hoeveelheid groenten die u erbij geeft.

Maak in het weekend eens een pot-au-feu klaar, het is de seizoensschotel bij uitstek en heel praktisch. Met de rest van de groenten maakt u , die van het vlees verwerkt u tot een gehaktschotel. Denk er alleen aan om de bouillon goed te ontvetten.
Dat laatste is niet moeilijk: laat de bouillon afkoelen en zet hem 30 minuten in de diepvriezer. Het vet zal naar de oppervlakte stijgen zodat u het er makkelijk kunt afscheppen.

Als afwisseling voor de pot-au-feu kunt u ook eens een stoofpotje van kip maken. De bereiding en de toepassingen achteraf zijn dezelfde. 

 

Initialement publié par voedingsdeskundige le 14/01/2013 - 16h08 et mis à jour par voedingsdeskundige le 14/01/2013 - 16h08
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Astma: eet meer fruit en groenten! Geüpdatet op 20/06/2006 - 00h00

Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma .

Afslanken: dé valkuil van de lente Gepubliceerd op 20/03/2015 - 10h06

Nu de lente begint, worden we weer overspoeld met informatie over vermageringskuren . Hoe kunnen we voorkomen dat we in die jaarlijks terugkerende val trappen?

Hoe werken wij de kilo's van de feesten weg? Gepubliceerd op 23/12/2011 - 21h02

Uiteraard wordt tijdens de eindejaarsfeesten te veel gedronken en gegeten. Toch is het niet nodig om zich daar zorgen over te maken. Een iets meer beheerste voeding zonder al te grote zelfopofferingen en het opvolgen van een aantal tips verzekeren u...

Meer artikels