• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Commentaren (0)

Hoe voorkom je gewichtstoename met de jaren?

Artikel gepubliceerd door op 01/07/2011

Bronnen: Mozaffarian, D., New England Journal of Medicine, juni 2011


Hoe voorkom je gewichtstoename met de jaren?

De meeste studies over afvallen en verdikken gaan over mensen met overgewicht. Het interessante aan de nieuwe studie is dat ze mensen met een normaal gewicht heeft gevolgd, en dat twintig jaar lang. De conclusie: met de jaren komen er geleidelijk aan wat kilo’s bij, en wel gemiddeld 500 g per jaar. Dat is ongeveer 1,5 kg om de 4 jaar of 7,5 kg in twintig jaar.

Welke factoren wegen het zwaarst door op de weegschaal?

Voedingswaren waarvan mensen het snelst verdikken zijn frieten (dagelijks een extra portie gedurende 4 jaar resulteert in 0,76 kg) gevolgd door aardappelen (+ 0,58 kg), suikerdrankjes (+ 0,45 kg), vers rood vlees (+ 0,43 kg) en bereid vlees (+ 0,42 kg). Voedingswaren die helpen afvallen, zijn groenten (- 0,09 kg voor elke extra portie per dag), volle ontbijtgranen (- 0,16 kg), fruit (- 0,22 kg), diverse noten (- 0,25 kg) en yoghurt (- 0,37 kg).

En dan de leefgewoonten: lichaamsbeweging scoort - 0,79 kg, alcohol  + 0,18 kg per glas per dag, roken resulteert in + 2,34 kg voor wie recent gestopt is en in + 0,06 kg voor ex-rokers, minder dan 6 uur of meer dan 8 uur slaap per nacht leidt tot gewichtstoename (de studie geeft geen cijfers) en per uur tv-kijken per dag tikt de weegschaal 0,14 kg aan.

Artikel gepubliceerd door op 01/07/2011

Bronnen: Mozaffarian, D., New England Journal of Medicine, juni 2011

Vindt u het artikel interessant?