Hoe verlicht u zware benen?

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 15/11/2005 - 00h00
-A +A

Bij vaatinsufficiëntie hebben de aders de neiging om uit te zetten, terwijl het bloed stagneert in de onderste ledematen. Dit terugstroomprobleem veroorzaakt zware benen, met kriebelingen, een gespannen gevoel, gezwollen enkels en voeten enz. Wie last heeft van zware benen, kan er baat bij hebben om zowel de verergerende factoren als de juiste preventiemaatregelen goed te kennen.

Verergerende factoren

Zware benen verergeren door langdurig rechtstaan, warmte, vermoeidheid en gebrek aan lichaamsbeweging. Erfelijkheid en overgewicht zijn predisponerende factoren. Orale contraceptie, maar ook roken en alcoholmisbruik verergeren het probleem.

Verlichtings- en preventietips

Te vermijden: langdurig rechtstaan, stilstaan, hoge hakken, knellende sokken en broeken, contraceptie en te hete epileerwas. Opletten voor warmte, onder meer te hete douches en baden. Ook sauna's zijn te mijden. Leg ook geen hete kruik op uw benen. Om te verlichten: platliggen met uw benen omhoog. Zachte massages in de richting van de veneuze terugstroom of vanaf de voeten geven verlichting en bevorderen de veneuze terugstroom. Agressieve massages zijn uit den boze. Regelmatig sporten beoefenen die goed zijn voor de veneuze terugstroom: zwemmen, fietsen, wandelen, grondturnen… Goede oefeningen die u thuis kunt doen: op uw rug liggen en trappelbewegingen maken of cirkels maken met gestrekte benen. Omgekeerd: alle sporten mijden die de benen verzwaren. Met andere woorden: sporten met herhaalde sprongen en bruuske afzet- en stopbewegingen, zoals tennis, tafeltennis, joggen, squashen, schermen, volleybal enz. Zo veel mogelijk de trap nemen en daarbij eerst de hiel op de trede zetten en niet de punt van de tenen. Om te slapen: het voeteinde van het bed verhogen (met 5 tot 10 cm). Afslanken bij overgewicht. Af te raden zijn: kruiden, koffie, thee, witte wijn en champagne. Uw zoutverbruik verminderen, om waterretentie tegen te gaan. Regelmatig water drinken, gespreid over de hele dag. Constipatie bestrijden, want die hindert de vaatcirculatie.

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 15/11/2005 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Welke sporten zijn goed tegen zware benen? Geüpdatet op 25/10/2005 - 00h00

Lichaamsbeweging is sterk aan te raden voor mensen met zware benen. De beste sporten zijn uiteraard die welke sterk de benen belasten. Toch zijn alle sporten die de effecten van de zwaartekracht in de onderste ledematen versterken, af te raden.

O zo lichte benen... Geüpdatet op 31/08/2009 - 00h00

Lichte benen , de droom van zeer veel vrouwen die in min of meerdere mate last hebben van zware benen . Toch mogen we ons niet laten ontmoedigen: we beschikken inderdaad over een aantal middelen om de last te verlichten. Dit is onze strategie tegen z...

Ik heb zware benen: mag ik nog sporten? Geüpdatet op 06/04/2009 - 00h00

Talrijke vrouwen hebben last van zware benen. U kunt het risico op deze aandoening verminderen door regelmatig fysiek actief te zijn. Maar hoe kunt u weten of de gekozen sport geschikt is of integendeel het probleem gaat verergeren?

Veneuze insufficiëntie: steun gevraagd Geüpdatet op 12/09/2006 - 00h00

Zware benen, spataderen, krampen in bed en oedemen wijzen op problemen met de terugkeer van het veneus bloed. Wanneer het bloed in de voeten beland, ondervindt het moeilijkheden om weer terug te stromen naar het hart. Bij veneuze insufficiëntie of an...

Meer artikels