Hoe uw sterfterisico met 37% te verlagen?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 04/07/2006 - 00h00
-A +A

Verlaag uw sterfterisico met 37% door elke dag wat vitaminen in te nemen... Is het weer een van die vele, mooie beloften? Helemaal niet: een van de grootste wetenschappelijke studies op het gebied van voeding biedt ons die garantie.

PUB

Vitaminen

Elke dag 5 porties fruit en groenten eten vermindert het risico op kanker. Maar vitaminen slikken levert ook heel veel op: het risico op sterfte door kanker vermindert erdoor met 31%, het algemene sterfterisico met 37%. Dat heeft de Franse Suvimax-studie (SUpplémentation en VItamines et Minéraux AntioXydants) bewezen. De supplementen moeten dagelijks worden genomen en moeten als volgt zijn samengesteld:
120 mg vitamine C, 30 mg vitamine E, 6 mg bètacaroteen, 20 mg zink en 100 microgram selenium.

Deze dosering komt overeen met twee keer de hoeveelheid vitamines die een normale evenwichtige voeding levert. Anders gezegd: je zou bergen fruit en groenten moeten verslinden om dat cijfer te halen.

Beschermend effect het grootst bij mensen die roken en/of alcohol drinken


Opvallend in deze studie is dat de daling met 31% van de sterfte door kanker is vastgesteld bij mannen, niet bij vrouwen. Hoe valt dat onderscheid te verklaren? De auteurs van de studie vermoeden dat mannen grotere tekorten aan vitaminen hebben, omdat ze minder fruit en groenten eten. Maar het is slechts een hypothese en er is nog een tweede hypothese: het grootste verschil tussen mannen en vrouwen in de Suvimax-studie ligt in hun gebruik van alcohol en tabak: de mannen drinken en roken gemiddeld twee tot drie keer meer dan de vrouwen.

De conclusie ligt voor de hand: als u rookt of twee glazen alcohol (of meer) drinkt per dag, doet u er goed aan om de door Suvimax aanbevolen dosissen vitaminen te nemen. U zult langer leven en minder risico lopen op kanker. Dat geldt voor de vrouwen net zo goed als voor de mannen... U kunt ook een poosje zo'n vitaminekuur volgen als u zich grieperig voelt, of als u lange tijd bent blootgesteld aan de zon. Zonnebaden slorpt immers heel wat vitaminen op.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 04/07/2006 - 00h00 Bronnen: Philippe Presles en Catherine Solano. 'Prévenir'. Editions Robert Laffont, 2006.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Fruit: vrouwen een stapje voor op de mannen... Geüpdatet op 22/05/2007 - 00h00

De Luikse ELAN-studie toont opnieuw aan dat vrouwen meestal meer fruit (maar niet meer groenten) eten dan mannen. Toch blijven ook de vrouwen ver van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit verwijderd. Dit heeft tot gevolg dat de antioxidante besc...

Fruit met glans in de kijker Geüpdatet op 29/06/2004 - 00h00

Volgens een heel uitgebreide studie die in de Verenigde Staten werd uitgevoerd, beschermt regelmatig fruit eten tegen de ontwikkeling van leeftijdgebonden maculopathie, een oogziekte die het risico van blindheid doet toenemen.

De deugden van groene kool Gepubliceerd op 12/02/2016 - 12h51

Kool is een bijzonder interessante groente, onder meer wegens zijn kankerbestrijdende eigenschappen. Bovendien is kool net als de meeste kruisbloemigen bijzonder rijk aan vitamines.

Van soja word je honderd jaar! Geüpdatet op 17/08/2004 - 00h00

Recente studies hebben aangetoond dat de bewoners van de Okinawa-eilanden in Japan hun lange levensduur in belangrijke mate te danken hebben aan soja, en dat soja kan helpen om opvliegingen tijdens de menopauze te verminderen en het risico op hart- e...

Meer artikels