• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Getuigenissen (0)

Hoe staat het met uw cafeïneverbruik?

Artikel gepubliceerd door op 28/02/2012


Hoe staat het met uw cafeïneverbruik?

Cafeïne is niet weg te denken uit ons leven. Als we een ‘klop’ krijgen of ons even slapjes voelen, helpt ze er ons altijd bovenop! Cafeïne heeft dus zeker haar nut, zolang we er maar met mate gebruik van maken…

Belgen verbruiken te veel cafeïne

Cafeïne is op zich niet gevaarlijk. Bij een dagelijks gebruik van maximaal 400 mg - dat komt overeen met vier tot vijf koppen koffie - voelen de meeste mensen normaal geen bijwerkingen. Zelfs zwangere vrouwen mogen tot drie à vier koppen koffie drinken zonder dat ze gevaar lopen. Sommige mensen worden weliswaar al nerveus voor ze aan die dosis zitten. Voor hen is  200 mg cafeïne per dag een meer aangewezen limiet.

Maar volgens een recent rapport van de Hoge Gezondheidsraad letten de Belgen te weinig op hun cafeïneverbruik. Zo’n 25% verbruikt dagelijks meer dan 200 mg en 5% zit boven de 400 mg.

 

Te veel cafeïne: koffie is niet de enige boosdoener

Als we het woord cafeïne horen, denken we automatisch aan koffie. Maar volgens het ministerie van gezondheid is koffie niet het grootste zorgenkind onder de "stimulerende" drankjes, maar wel de energiedrankjes en "energy shots". Vooral bij tieners en jonge volwassenen neemt het verbruik van die dranken in onze contreien sterk toe. Momenteel ligt het bij 19,3 miljoen liter per jaar. De inhoud van zo’n blikje is op zich niet overdadig (één blikje bevat 80 mg cafeïne, dat is ongeveer evenveel als een kop koffie). Gevaarlijk wordt het pas als jongeren de gewoonte aannemen om deze dranken boven op hun gebruikelijke bakje troost te gaan nuttigen. Volgens de berekeningen van de Hoge Gezondheidsraad zou het aantal mensen dat te veel cafeïne verbruikt daarmee verdubbelen. De HGR pleit daarom voor een vermindering van de dosis cafeïne in deze dranken.

 

Wat doet cafeïne met u?

Voor de schrijfster van deze blog zijn al die hoeveelheden te hoog. Al vanaf twee "dosissen" cafeïne begin ik te beven en word ik nerveus. Ik zal dus niet zo snel een overdosis binnenkrijgen! Het ideale cafeïneverbruik is dus vooral een persoonlijke kwestie. Maar mensen die continu last hebben van stress of die angstgevoelens en/of slaapstoornissen hebben, doen er toch goed aan om hun consumptie van koffie of "opwekkende" drankjes in de gaten te houden. Soms kan een kleine aanpassing in onze dagelijkse gewoonten onze levenskwaliteit flink verbeteren…

Artikel gepubliceerd door op 28/02/2012

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?