Hoe omgaan met diabetes tijdens de feesten?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 22/12/2014 - 14h36
-A +A

Met de kerst- en eindejaarsfeesten is het niet altijd gemakkelijk voor diabetici om hun gewicht en ziekte in de gaten te houden. Met deze speciale tips kunnen  diabetici mee genieten van de feesten zonder dat hun gewicht of bloedsuikerspiegel eronder lijdt.

PUB

Diabetes en de feesten: gecontroleerde soepelheid

Diabetes komt niet van de ene dag op de andere. De ziekte ontwikkelt zich geleidelijk aan in de loop van vele jaren en we weten ook welke risicofactoren diabetes in de hand werken. Dat is om te beginnen overgewicht, met vooral abdominale obesitas (geconcentreerd in de buikstreek), maar ook hypertensie en roken.

Ook de behandeling van diabetes is een proces van lange duur, net als het toezien op het gewicht. Het is met andere woorden perfect mogelijk om van de feesten te genieten als u diabetes hebt. De bedoeling is dan om op de belangrijke momenten (oudejaarsfeest en kerstdiner) wat meer soepelheid aan de dag te leggen en dan elders (tussen de feesten in) de controle wel strikt te handhaven. Met enkele tips in het achterhoofd is dat altijd makkelijker.

  • Wees matig met alcohol. Leg vooraf uw keuze vast: een glas bij het aperitief of een glas wijn. Champagne, witte schuimwijn en gewone wijn (zonder likeur) is minder gezoet dan bijvoorbeeld porto, likeurwijn, fruitcocktails en kir. 

  • Drink geen alcohol op de nuchtere maag.

  • Als het aperitief alcohol bevat, eet er dan 2 of 3 hapjes bij op basis van brood om het bloedsuikerspiegelverhogend effect van de alcohol te compenseren. Of kies anders hapjes met rauwkost als basis. Beperk anderzijds wel de oliehoudende vruchten (pindanoten, pecannoten, cashewnoten, pistachenoten…) en erg zoet gedroogd fruit (gedroogde abrikozen, dadels, vijgen…).  

  • Geniet van alles, maar in kleine hoeveelheden en bedien u maar één keer.

  • Mijd alle sauzen, en die zijn vooral tijdens de feesten overvloedig aanwezig (bereidingen in saus, saus bij schaal- en schelpdieren, enz.)

  • Tijdens de feestmaaltijden zijn de koolhydraten vooral te vinden in – de vaak ook nog goed beboterde – toasts die gegeven worden bij de zalm, de zalmeitjes of kaviaar en de ganzenlever. En natuurlijk ook in de desserts.

  • Een andere valkuil tijdens de feesten is de duur van de maaltijden, én ook het dansen. Dat is natuurlijk deugddoend, maar het kan de bloedsuikerspiegel gevaarlijk verlagen. Hou er dus rekening mee!

  • Chocolade is buiten de maaltijden te mijden, maar een praline bij de koffie mag wel eens!

  • Het controleren van de bloedsuikerspiegel voor en tijdens de feesten kan nuttig zijn, want dan kunt u snel ingrijpen als het nodig is.

Profiteer van deze ongebruikelijke diversiteit!

Sommige schotels die voor de feesten worden klaargemaakt, zijn zwaar, maar er zijn er ook die heel wat minder calorieën bevatten. Profiteer van deze diversiteit om volop te genieten terwijl u toch rekening houdt met uw diabetes.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 23/12/2011 - 19h20 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 22/12/2014 - 14h36

Ideeën voor recepten vindt u op de website van de Association française des diabétiques: www.afd.asso.fr.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet: hoe de feestdagen goed doorkomen? Gepubliceerd op 04/12/2012 - 12h03

Het is onmogelijk te ontsnappen aan "overladen" eindejaarsmenu's. We moeten dus goed opletten en proberen de feestperiode door te komen zonder "levercrisis", "kater" of een gewichtstoename (van 3 kg). De "klassiekers" zijn zo slecht nog niet! Met een...

Meer artikels