• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (2798)
  • Commentaren (0)

Hoe meer alcohol men drinkt, des te minder men op zijn voeding let

Hoe meer alcohol men drinkt, des te minder men op zijn voeding let
Iedereen weet dat alcoholconsumptie die niet beperkt blijft tot maximum één glas per dag, eerder schadelijk is voor de gezondheid. Volgens een recent onderzoek, zou de voeding van mensen die meer dan één glas alcohol per dag drinken, ook nog eens minder evenwichtig zijn.

Meer alcohol betekent vaak minder fruit en minder zuivelproducten


Mensen die veel alcohol drinken, eten meestal minder gezond en krijgen per dag meer calorieën binnen. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd bij 15.000 volwassenen door het Amerikaanse Nationaal Instituut ter bestrijding van alcoholisme en overmatig drankgebruik. Dit zijn de belangrijkste eigenschappen van mensen die veel alcohol gebruiken, in vergelijking met diegenen die gematigd alcohol drinken:

  • Verminderde consumptie van fruit

  • Verhoging van het aandeel calorieën afkomstig van alcohol (wat logisch is), maar ook van toegevoegde suikers en slechte vetten

  • Verminderde consumptie van volle granen (bij mannen)

  • Verminderde consumptie van melk (nog steeds bij mannen)


Alcohol en ongezonde voeding: verhoogde risico's


De resultaten van dit onderzoek zijn niet verrassend... maar ze zijn toch wel verontrustend. Overmatig drankgebruik is op zich al een risicofactor voor cardiovasculaire ziekten. Een onevenwichtige voeding is dat ook. De combinatie van beide risicofactoren werd niet als dusdanig onderzocht, maar alle specialisten zijn het met elkaar eens om te zeggen dat de gevolgen zeker zeer schadelijk zullen zijn voor de cardiovasculaire gezondheid.

Artikel gepubliceerd door op 29/03/2010

Bronnen: National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, USA

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub