Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste

Hoe maak je een onderscheid tussen een goed en een slecht dieet?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 10/03/2016 - 16h13
-A +A

Er zijn heel veel verschillende diëten. Er zijn totaal geschifte diëten en er zijn er die ronduit gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Maar hoe kan je weten welk dieet wat waard is? Waar moet u op letten om niet bedrogen uit te komen? Een aantal tips.

Valstrikken vermijden

Diëten worden altijd voorgesteld als smakelijk en helemaal niet zo moeilijk.
Soms lijken ze erg aantrekkelijk (vijf kilo minder op twee weken tijd! Geen frustraties, met suiker of vlees a volonté, enz.), maar ze kunnen wel de gezondheid in gevaar brengen (onevenwichtige voeding, risico op een jojo-effect, enz.).
Het is belangrijk dat men kiest voor een goed dieet, een dieet dat doeltreffend is op lange termijn, een dieet dat bij u past, bij uw levensstijl, uw metabolisme en het aantal kilo's dat u wilt verliezen.

De vragen die men moet stellen om een goed van een slecht dieet te onderscheiden.

  • Sluit dit dieet een of meerder voedingsgroepen uit?

Als een of meerdere categorieën van voedingsstoffen uitgesloten worden, dan loopt men het gevaar op een onevenwichtige voeding of tekorten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Kies dus niet voor diëten die bijvoorbeeld alle suikers, alle vetten of alle proteïnen van het menu schrappen.
In een goed dieet moeten alle voedingsgroepen aanwezig zijn, zij het in bescheiden proporties en porties. Fruit en groenten genieten de voorkeur omdat ze vitaminen en vezels bevatten. Daarna volgen granen en zetmeelhoudende producten die voedingsvezels bevatten en ook plantaardige proteïnen. Op de derde plaats staat vis die rijk is aan proteïnen maar ook aan omega-3 vetzuren, vetzuren die een positieve invloed hebben op de cardiovasculaire gezondheid. Daarna volgen vlees, eieren en melkproducten die het voordeel hebben dat ze proteïnen leveren, maar het nadeel dat ze rijk zijn aan vetten.
Wat vetstoffen betreft is het duidelijk dat de voorkeur moet uitgaan naar plantaardige vetstoffen en dat het gebruik van vetten van dierlijke oorsprong beperkt moet worden.
Suikers moeten niet helemaal verbannen worden, maar wel beperkt. Suiker op zich is niet slecht voor de gezondheid, maar een te hoge consumptie van zoetigheid is dat wel.
Dat is bijvoorbeeld het geval met gebak, koekjes, cake, sommige graanproducten, limonade, enz.

  • Belooft dit dieet een gewichtsverlies van meer dan één a twee kilo per week? 

Is het antwoord op deze vraag ja, dan is het wel een erg restrictief dieet.
Misschien houdt u het een of twee weken vol en misschien ook wel iets langer, maar dit
soort diëten zorgt voor frustraties waar men vroeg of laat aan toegeeft. Dat leidt dan weer tot een jojo-effect: het dieet doet het lichaamsgewicht dalen op korte termijn, en dat is bemoedigend, maar even snel geeft men het op en komen de kilo's er zo weer bij, mogelijk met nog een paar kilo's extra. Deze snelle veranderingen in lichaamsgewicht zijn niet goed voor de gezondheid.

  • Telt dit dieetminder dan 1.200 calorieën per dag?

Ja? Dat is dit dieet te drastisch. 1.200 of minder calorieën per dag volstaan niet om tegemoet te komen aan wat het organisme nodig heeft om te kunnen functioneren.
Bovendien loopt u het risico op bepaalde tekorten en ook dat is niet goed voor de gezondheid.

  • Is het een zogenaamd 'vetverbrandend' dieet?

Er bestaat niet één voedingsstof die in staat is om vetten te verbranden. De enige manier om van vet af te geraken is de toevoer beperken en het verbruik verhogen door aan lichaamsbeweging of sport te doen.

  • Is het een dieet dat men jarenlang of levenslang kan volgen?

Het eerste doel bij het volgen van een dieet is gewichtsverlies, maar dat verlies moet dan wel duurzaam zijn. Het moeilijkste is niet een paar kilo's verliezen, het moeilijkste is om ze er niet weer bij te laten komen.
Daarom moet een goed dieet gebaseerd zijn op een leerproces. Het moet voor een duurzame verandering van voedingsgewoonten zorgen. Een goed dieet moet progressief verlopen en haalbaar zijn op lange termijn of levenslang.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 27/02/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 10/03/2016 - 16h13
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

Jojodiëten: de weegschaal als vijand nr. 1 Gepubliceerd op 05/05/2015 - 16h06

Wie heeft er niet al eens enkele overtollige kilo’s willen kwijtraken? Dat op zich is niet zo moeilijk, alleen komen ze er soms in geen tijd weer bij… Dat is het beruchte jojo-effect : vermageren om nog makkelijker te verdikken.

Diëten zijn geen wondermiddelen Geüpdatet op 08/02/2005 - 00h00

Heel wat mensen gaan op dieet, en het uitgebreide gamma diëten versterkt die trend alleen maar. Toch bestaan er bitter weinig gegevens over hun doeltreffendheid en hun gevolgen voor de gezondheid. Deze studie vergeleek vier diëten met elkaar.

Diëten: wat is een gevaarlijk dieet en waarom? Geüpdatet op 30/04/2014 - 12h02

In de lente zijn allerlei diëten waarmee we nog snel enkele kilo’s willen kwijtraken voor de zomer heel populair. Al deze snelle vermageringskuren, of crashdiëten zijn gevaarlijk. Ze effenen allemaal het pad voor obesitas. Sommige kunnen zelfs onze g...

Meer artikels