Hoe je kinderen groenten leert eten.

Artikel gepubliceerd door op 07/02/2011


Hoe je kinderen groenten leert eten.

Broccoli, spruitjes, prei, witloof, venkel… de meeste kinderen trekken hier hun neus voor op. Dat komt omdat deze groenten doorgaans wat bitter smaken, of zoals venkel een opvallende smaak hebben. Waarom kinderen zo fel reageren op deze groenten heeft een oorzaak: ze hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong. Daarom reageren kinderen ook zo anders op voedsel dan volwassenen.

Waarom is het moeilijk?

De afkeer voor bitter en zuur zit daarenboven in onze genen ingebakken. Dat hebben we blijkbaar van onze voorouders: die hebben proefondervindelijk moeten vaststellen dat planten met een bittere of zure smaak meestal giftig waren. Net als wij, konden ze niet genoeg krijgen van zoet en vet, die ze als ‘veilig’ beschouwden. We vinden diezelfde reflexen al terug bij baby’s. Die zijn onmiddellijk geconditioneerd om zoete moedermelk lekker te vinden.

Daarna komt het leerproces om hen te laten wennen aan nieuwe smaken. Volgens het Voedingsinformatiecentrum NICE leren kinderen uiteindelijk alle groenten eten. Daar zijn volgens NICE een aantal trucjes voor. Bijvoorbeeld door groenten die met een opgetrokken neusje worden onthaald niet meteen van het menu te schrappen. Maar geleidelijk opnieuw te introduceren. Of door groenten door aardappelpuree te stampen of er soep mee te maken. Door kinderen eveneens te betrekken bij de voorbereiding van de maaltijd kan je ze laten kennismaken met de kleuren en smaken van verse groenten. Dit kan stimulerend werken om diverse groentesoorten te proeven.

Hieronder nog een aantal tips en recepten om ‘vieze neusjes’ van groenten te laten genieten.

  • Geef het goede voorbeeld, eet zelf groenten.
  • Forceer kinderen niet om groenten te eten die ze niet lusten. Door ze te dwingen kunnen ze nog meer afkeer krijgen van die groente. Probeer het later nog eens. Geef ze een proevertje. Het kan zijn dat ze het na een paar keer proeven wel lekker vinden.
  • Niet onderhandelen. Beloof geen snoepje als het kind de groente opeet. Want dan zeg je eigenlijk dat het snoepje beter is dan de groente.
  • Serveer elke dag een andere groente en varieer de bereidingen. Door kinderen regelmatig iets nieuw voor te schotelen en dezelfde groente op verschillende manieren klaar te maken oefen je hun smaak. Maar geef ze elke dag wel iets dat ze lekker vinden.
  • Kook groenten niet plat, maar beetgaar. Vele kinderen houden van een knapperige beet. Als je groenten te ver kookt verliezen ze bovendien hun aantrekkelijke heldere kleur.
  • Kinderen worden aangetrokken door fellere kleuren. Meng daarom rode of gele groenten onder de groene groente.
  • Snijd de groenten in kleine stukjes. Dat maakt ze aantrekkelijker en je kunt ze beter doseren. Serveer kleine porties. Je kind kan altijd nog bijvragen. Zo wordt het niet overstelpt met voedsel en hoef je niets weg te gooien.
  • Kijk naar wat je kinderen eten bij grootouders of bij de kinderopvang. Het zou kunnen dat ze daar groenten eten waarvan je niet wist dat ze die wel lusten.
  • Geef groenten ook eens als snack in plaats van een zoet tussendoortje. Zelfs gekookte groenten kunnen zo gegeten worden.
  • Je kunt de smaak van een bittere groente verdoezelen door er eerst wat suiker aan toe te voegen en de hoeveelheid suiker langzaam af te bouwen tot het kind de groente puur zal eten. Ook een lekkere saus kan ze overtuigen om de groente te eten.
  • Combineer een bittere groente met een zoete groente zoals wortelen, pompoen, appelmoes, suikermaïs, kerstomaten.
  • Als kinderen een bepaalde groente niet gekookt lusten, serveer deze dan rauw, gestoofd of gebakken of omgekeerd.
  • Meng extra groenten bij de spaghettisaus of doe ze op een pizza.
  • Spruitjes en kool hebben niet alleen een bittere smaak, maar ruiken ook naar zwavel. Deze geur wordt sterker als je ze te lang kookt. Kook kleine spruitjes niet langer dan 7 minuten en grote niet langer dan 10 minuten. Snijd kool in kleine stukjes, dan gaart hij sneller.
  • Als je witloof te bitter vindt, snijdt dan onderaan de kern het kegeltje uit de stronk. Karameliseer witloof in een beetje suiker. Zo kan je kinderen in eerste instantie laten wennen aan een bitterzoete smaak.

Artikel gepubliceerd door op 07/02/2011

Deze post maakt deel uit van de blog van Frank Fol - De Groentekok, Blog diëtetiek

Vindt u het artikel interessant?