Hoe is uw huisarts?

Artikel gepubliceerd door op 01/07/2014


Hoe is uw huisarts?

Een arts of huisarts is er niet alleen om geneesmiddelen en andere behandelingen voor te schrijven. Ook de manier waarop hij met u omgaat, is belangrijk. Als het iemand is die u een luisterend oor biedt, zal de consultatie heel waarschijnlijk meer effect hebben. Een woordje uitleg.

Sommige huisartsen nemen de tijd om naar hun patiënten te luisteren en schrijven dan pas eventueel een voorschrift voor, ook al zit de wachtruimte helemaal vol.

Andere artsen werken de consultatie zo snel mogelijk af om iedereen te kunnen zien en niet tot tien uur ’s avonds te moeten doorwerken.

Nog andere geven hun patiënten al de tijd om uitgebreid hun verhaal te doen, maar hun ogen zijn de hele tijd op hun pc gericht.

Vindt u dat niet meer dan een detail, zolang de juiste diagnose maar wordt gesteld en de juiste behandeling wordt voorgeschreven? Wel, u zou zich wel eens kunnen vergissen.

 

Meer empathie en meer luisterbereidheid

Onderzoekers hebben zich gebaseerd op meerdere studies die de relatie patiënt/gezondheidswerker analyseerden. Deze studies wilden de impact meten van veranderingen in het gedrag van de zorgverstrekkers op de gezondheid van hun patiënten.

De zorgverleners kregen vooraf de vraag om meer begrip te tonen, om meer te luisteren, om de patiënt niet te onderbreken en om oogcontact te maken. Tijdens de consult naar het scherm van de pc kijken was dus uit den boze, ook al was het maar een paar minuten.

Significante effecten op de gezondheid

Al die veranderingen in de omgang met de patiënt hadden positieve gevolgen op parameters zoals bijvoorbeeld de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel. Mensen met obesitas en diabetes die een huisarts hadden die meer luisterde, hadden zo minder moeite om te vermageren. Patiënten met artrose hadden minder pijnklachten en hogebloeddruklijders kregen hun bloeddruk beter naar omlaag.

Slotsom:  volgens de hoofdauteur van de studie zijn "de gunstige effecten van een goede relatie patiënt/medisch personeel op de werkzaamheid van de verstrekte zorgen te vergelijken met die van meerdere beproefde medische behandelingen".

Door naar elkaar te luisteren zouden de zorgverlener en de patiënt tot een beter inzicht komen in het medisch probleem en in de therapeutische aanpak die eruit voortvloeit.

Hebt u een goede relatie met uw huisarts?

Als dat niet zo is, loont het de moeite om wat tijd te investeren om ze beter te maken. De bewijzen zijn er…

 

Bron: Kelley, JM et al., PLoS ONE, 2014.

Artikel gepubliceerd door op 01/07/2014

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?
 
Bekijk ook de andere blogposts :
Artsen in het weekend voor minder oneigenlijk gebruik

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/06/2016 16:20

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Hoelang horen we al niet dat de spoeddiensten onder de voet gelopen worden door  patiënten die eigenlijk makkelijk door hun vertrouwde arts zouden kunnen behandeld worden? In Groot-Brittannië ...

Maakt de wachtzaal van de dokter u ziek?

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 31/05/2016 14:14

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Dokterswachtzalen: te vermijden! Als het om een goede arts gaat, zal men hem of haar die wachtzaal uiteraard graag vergeven. Vooral als hij of zij stipt is en u er dus geen urenlang hoeft te ...

Mannen, hun trots en hun arts

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 6/04/2016 10:50

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Mannen en hun gezondheidHet is maar een heel kleine studie - slechts een paar honderden mensen deden eraan mee - maar ze stemt hoe dan ook tot nadenken.De onderzoekers hebben mannen naar hun mening ...