Hoe is schoolverzuim te verklaren?

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 11/09/2007 - 00h00
-A +A

Het aantal kinderen dat spijbelt tijdens de lessen is gevoelig gestegen. Het probleem stelt zich niet meer uitsluitend bij de kinderen met problemen, maar nu zelfs ook bij 'goede' leerlingen. Alle onderwijstypes en onderwijsnetten bij elkaar genomen, hebben zowat 5% van de leerlingen met het verschijnsel te maken. Het spijbelgedrag is iets frequenter in het beroepsonderwijs.

Spijbelen leerlingen omdat zij te weinig gemotiveerd zijn?

De tijd van de klassieke, vrolijke, spijbelende luie leerling lijkt tot het verleden te behoren.
Deze overtreding van de regels, die relatief normaal leek, is nu van een andere orde. De leerlingen die tegenwoordig spijbelen, zijn eerder depri: zij zitten blijkbaar in een dip. Zij beweren dat de school verschrikkelijk vervelend is en compleet nutteloos omdat het diploma dat zij uiteindelijk zullen behalen hen geen enkel toekomstperspectief biedt. De motivatie om naar de les te gaan, is voor deze leerlingen totaal afwezig. Zelfs 'goede' leerlingen worden soms geconfronteerd met dit gevoel van verveling en met een uitgesproken gebrek aan motivatie.

Wat veranderd is, is de verlenging van de leerplicht. Vroeger verlieten talrijke leerlingen het onderwijs op jongere leeftijd. Heel wat van die leerlingen vonden het enorm jammer dat zij hun studies niet konden vervolgen. Zij beschouwden die studies als iets van onschatbare waarde. Dat is trouwens nog steeds het geval in talrijke ontwikkelingslanden waar de kinderen maar één droom hebben: naar school gaan om te kunnen zorgen voor een betere toekomst. Wanneer naar school gaan onmogelijk of door de ouders verboden wordt, lijkt de school veel aantrekkelijker.

De leerlingen denken zelf te kunnen oordelen over het nut van de school

De leerplicht is verlengd, maar er zijn nog andere dingen veranderd: leerlingen denken tegenwoordig zelf te kunnen oordelen over het nut van de school. Wanneer zij van oordeel zijn dat de school nutteloos is, kunnen zij zich niet voorstellen dat zij zich wel eens zouden kunnen vergissen. Het is nochtans algemeen geweten dat langer studeren de beste manier is om later aan de werkloosheid te ontsnappen. Studies bieden ook meer mogelijkheden om later een interessant beroep te kunnen uitoefenen. Jongeren begaan hier ook een andere belangrijke fout: zij vergeten dat in elk beroep een deel van het werk minder interessant is. Er zijn heel wat verplichtingen en beperkingen: het administratieve werk moet gedaan worden, er moet samengewerkt worden met soms vervelende collega's, minder aangename taken moeten gepland worden, er moet soms gewerkt worden op dagen die niet passen, er zijn soms lange verplaatsingen die het onmogelijk maken om bij de familie te zijn...
Zelfs indien men van zijn werk houdt, verloopt het leven niet zoals in de film. Het is inderdaad niet altijd even spannend en aangenaam.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 11/09/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Kauwgom verbetert wiskundige prestaties Geüpdatet op 29/06/2009 - 00h00

Kauwgom is verboden op school. Het kauwen maakt lawaai en de restjes belanden meestal onder de schoolbank. En misschien is dat verbod wel onterecht ... Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat leerlingen die kauwgom eten betere schoolresultaten...

Leerlingen zijn geen lastdieren Geüpdatet op 21/09/2004 - 00h00

Meer dan 80 procent van de leerlingen torst een te zware boekentas. Hun boekenvracht weegt meer dan een tiende van hun eigen lichaamsgewicht. Volgepropte boekentassen en rugpijn: een onderzoek.

Meer artikels