Hoe helpt u uw kind beter te slapen ?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/10/2012 - 13h01
-A +A

Vanaf de geboorte van hun kind worden de ouders af en toe gekweld door slapeloze nachten.

Het komt er dan op aan een vast slaapritueel te ontwikkelen voor zoon- of dochterlief.

Slaap is immers een bijzonder belangrijk gezinsgebeuren dat het kind de nodige geborgenheid moet bieden.

De slaap van het kind: de eerste uitdaging voor de ouders

De eerste uitdaging waarmee kersverse ouders geconfronteerd worden, is: ervoor zorgen dat hun baby goed slaapt. Algauw verschijnen er echter een heleboel kapers op de kust: de baby wordt op elk uur van de nacht wakker van de honger, heeft last van buikpijn, krijgt zijn eerste tandjes of is bang in het donker.

 Als het kind iets ouder wordt, duiken andere problemen op: het wil niet naar bed, slaapt moeilijk in of wordt te vroeg wakker, krijgt angsten en nachtmerries of maakt in het holst van de nacht zijn ouders wakker.

 

Typisch voor een gezin is echter dat de gezinsleden niet dezelfde slaapgewoonten en -behoeften hebben. Er zijn niet alleen grote verschillen tussen volwassen en kinderen, maar ook tussen broers en zussen onderling.

Elk kind is immers anders en heeft zijn eigen slaapbehoeften.

Ouders moeten daarmee om kunnen en tegelijk een strikt slaapschema opstellen voor hun kind.

Het slaapgedrag van kinderen heeft twee dimensies: een gezinsdimensie en een genetische dimensie. Het is dus niet alleen een kwestie van gezinsgewoonten, maar ook van de manier waarop de ouders hun slaapgewoonten doorgeven aan hun kinderen.

Een kwestie van geborgenheid

Gaan slapen, boezemt kinderen angst in. Vandaar dat de ouders het voldoende geborgenheid en affectie moeten geven, zodat het gerust en zonder tegenstribbelen naar bed gaat.

De omgeving speelt dan ook een heel belangrijke rol, kwestie van de juiste slaaprituelen te bedenken, zoals een verhaaltje vertellen of een knuffel geven. Een vlotte overgang van waken naar slapen is essentieel.

Ouders moeten hun kind geruststellen en moeten voldoende tijd uittrekken voor dit ritueel. Als ze die belangrijke momenten overslaan, kan dit slaapstoornissen veroorzaken bij het kind.

Toch mag zo’n ritueel ook niet eindeloos duren: het moet een duidelijk begin en een duidelijke einde hebben, en het einde is voor het kind het signaal dat het letterlijk op beide oren kan slapen.

Opgelet: ouders die slaap associëren met angst, moeten opletten dat ze hun angst niet doorgeven aan hun kind.

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 30/10/2012 - 13h01 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 30/10/2012 - 13h01
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Waarom slaaprituelen zo belangrijk zijn voor kinderen Geüpdatet op 06/09/2005 - 00h00

Vanaf de geboorte van hun kind worden de ouders af en toe gekweld door slapeloze nachten. Het komt er dan op aan een vast slaapritueel te ontwikkelen voor zoon- of dochterlief. Slaap is immers een bijzonder belangrijk gezinsgebeuren dat het kind de n...

Waarom wil mijn kind niet slapen? Gepubliceerd op 20/01/2014 - 17h08

Van de eerste nachten tot de periode dat het kind naar school begint te gaan, is zijn slaapgedrag een van de belangrijkste gespreksonderwerpen van de ouders. En terecht: de slaap is enorm belangrijk voor de gezondheid van het kind, maar ook voor het...

Slapeloze kinderen Geüpdatet op 27/08/2002 - 00h00

Kinderen die 's nachts niet kunnen slapen en 's morgens niet uit bed kunnen, een lot dat vele ouders beschoren is. Hoe kan men het onderscheid maken tussen echte en pseudo-slapeloosheid bij kinderen?

Meer artikels