Hoe blijft u gezond als u niet genoeg aan sport doet?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/11/2016 - 12h49
-A +A

Een halfuur lichaamsbeweging per dag, of 10.000 stappen: dat hebt u nodig om gezond te zijn en te blijven. Jammer genoeg slagen veel mensen er niet in om dat doel te halen. Wat moeten we dan doen om onze gezondheid te beschermen?

Sport u niet genoeg? Zorg dan dat u minder tijd zittend doorbrengt!

Neen, het ene is niet synoniem met het andere of toch niet helemaal. We moeten namelijk onderscheid maken tussen echte lichaamsbeweging - wandelen, joggen, sporten, enz. - en de momenten dat we lichamelijk actief zijn, dat wil zeggen dat we niet zitten zonder te niksen.

Ook als we niet aan sporten of lichaamsbeweging toekomen, heeft het namelijk nut om de tijd dat we zitten om te werken - of naar de televisie te kijken - te verminderen. Aarzel dus niet om bijvoorbeeld in de bus of in de wachtzaal van de arts recht te staan; blijf rechtstaan tijdens vergaderingen op het werk; en probeer vooral ook minder tijd door te brengen voor de televisie of achter uw pc, ook al is het niet om dan echt actief te zijn in de traditionele betekenis van het woord.

Wandelen: ook de intensiteit telt!

Als u niet genoeg lichaamsbeweging hebt, is het bovendien belangrijk dat u wat u aan beweging hebt met een zekere intensiteit doet. Zelfs mensen die 10.000 stappen per dag doen - zoals we aanraden - doen dat namelijk niet altijd snel genoeg om effect te hebben. Als u dus weet dat u niet aan de aanbevolen 10.000 stappen of het halfuur lichaamsbeweging per dag komt, aarzel dan niet om in uw bewegingen - wat dat ook is - wat intensiviteit te stoppen. Neemt u de trap? Doe het dan wat sneller. Gaat u naar de broodjesbar om een broodje? Time uw parcours dan en probeer elke  keer uw record te breken. Brengt u uw kinderen te voet naar school? Doe dan samen een sprintje!

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 18/10/2016 - 12h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 02/11/2016 - 12h49

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-10/osu-wto101316.php

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Klaar om te joggen? Test uzelf in tien stappen Geüpdatet op 21/09/2016 - 10h08

U hebt beslist: dit jaar doet u mee aan de 20 km van Brussel. Maar om bij de duizenden Belgen te kunnen horen die minstens vier uur per week hardlopen of joggen en een echt trainingsprogramma volgen, moet u eerst uw prestatievermogen testen. Prof. Vé...

Sport: wat is het absolute minimum? Geüpdatet op 11/03/2008 - 00h00

Mensen die regelmatig een lichamelijke activiteit beoefenen blijven acht jaar fitter dan mensen die een zittend leven leiden. Als er een geneesmiddel of een ander middeltje bestond dat ons hetzelfde zou bieden, zouden we er geld voor geven om het vas...

Meer artikels