Het vliegtuig nemen na een radiologisch onderzoek met radioactieve isotopen: geen sinecure

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/08/2005 - 00h00
-A +A

Wie een medisch onderzoek achter de rug heeft waarbij radioactieve isotopen zijn gebruikt, kan tot 30 dagen na het onderzoek nog altijd het alarm van de detectiepoorten laten afgaan. Volgens de auteurs van deze conclusie moeten patiënten daarvoor worden verwittigd.

PUB
Overzicht

Overal ter wereld nemen de luchthavens maatregelen om hun stralingsdetectiesystemen gevoeliger te maken. Daardoor maakt iemand die een medisch onderzoek met afbeeldingstechnieken achter de rug heeft, waarbij radioactieve isotopen werden geïnjecteerd, veel kans om het alarm in werking te zetten als hij op een luchthaven door de detectiepoort loopt. En het risico om problemen te krijgen met de veiligheidsdiensten van de luchthaven kan tot meer dan dertig dagen na het onderzoek blijven bestaan.

Wat is een isotoop? Dat is een radioactief product dat bij een radiologisch onderzoek (scanner, PET-scan, TEP enz.) wordt geïnjecteerd om het contrast op de beelden te verbeteren en eventuele letsels die men zoekt, beter te kunnen zien.

Alle radiologen kennen deze bijwerking van radio-isotopische afbeeldingstechnieken. Volgens de auteurs van een recent gepubliceerd artikel wordt het stilaan tijd om de patiënten daar systematisch over in te lichten. Ze geven het voorbeeld van een piloot die vorig jaar dagenlang is ondervraagd door de veiligheidsdienst op de luchthaven van Moskou nadat hij het alarmsignaal van de detectiepoorten in werking had gezet. Hij had gewoon een cardiologisch onderzoek gehad waarbij thallium was ingespoten, een radioactieve molecule die klassiek wordt gebruikt om het hart te kunnen zien. Het lichaam heeft ongeveer dertig dagen nodig om dat product volledig af te breken. Thallium is niet de enige radioactieve isotoop die wordt gebruikt bij medische afbeeldingstechnieken en die op de luchthavens een alarm kan doen afgaan. Er zijn er een tiental, zoals technitium of jodium-131. Dergelijke stoffen worden trouwens niet alleen bij cardiologische onderzoeken gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld nog radiologisch onderzoek van de schildklier, de botten of de bloedsomloop en ook de behandelingen met radiotherapie.

Om dergelijke ongemakken in de luchthaven te vermijden, stellen de auteurs van deze publicatie voor om de patiënten na elk isotopisch onderzoek systematisch op de hoogte te brengen en hen een kaart te geven waarop vermeld staat welke radioactieve isotoop werd gebruikt, de datum en de plaats van het onderzoek, de levensduur van het geïnjecteerde product, de potentiële duur van de radioactieve straling en de gegevens van de personen die deze informatie kunnen bevestigen.

Goed om te weten

Hoewel de radioactieve isotopen die tijdens een onderzoek bij personen worden geïnjecteerd, een alarm in werking kunnen stellen, houden ze geen enkel risico in voor de patiënt of zijn omgeving.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 09/08/2005 - 00h00 The Lancet, 2005, Underwood R. en medewerkers
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Radioactieve patiënten en luchthavenperikelen Geüpdatet op 12/09/2006 - 00h00

Ten gevolge van een specifieke behandeling of een bepaald onderzoek kunnen patiënten 'radioactief' worden en dat gedurende een paar dagen lang blijven. Dat kan voor problemen zorgen in bepaalde luchthavens en meer bepaald bij veiligheidscontroles.

Geluidsoverlast en leerproblemen Geüpdatet op 06/09/2005 - 00h00

Dat geluidsoverlast een invloed heeft op de gezondheid en de levenskwaliteit, werd uitvoerig aangetoond. Tenminste, als het over volwassenen gaat. Maar hoe zit het met kinderen? Bij kinderen kan geluidsoverlast voor leerstoornissen zorgen, zo blijkt.

Vliegangst, een veelvoorkomende fobie Gepubliceerd op 09/05/2017 - 16h15

Het vliegtuig is een van de veiligste vervoermiddelen. En toch verklaart één vierde van de passagiers schrik te hebben in een vliegtuig. U vindt hieronder tips en informatie die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor mensen die onder stress staan of bang zi...

Meer artikels