Het theedieet: veelbelovend, maar verwacht er geen wonderen van!

Het theedieet: veelbelovend, maar verwacht er geen wonderen van!

Het theedieet is terug van weggeweest… Het drinken van groene of zwarte thee mag dan wel aangenaam zijn en een goede bron van antioxidanten, toch moet u er niet op rekenen om zomaar, zonder extra inspanningen, te vermageren. Het is natuurlijk een kwestie van gezond verstand: als thee ons deed vermageren, zouden alle grote theedrinkers slank zijn, wat niet het geval is. Een woordje uitleg is hier zeker op zijn plaats…

Thee, rijk aan antioxidanten

Thee bevat heel wat actieve bestanddelen: cafeïne (in dit geval theïne genoemd) en antioxidanten.

Cafeïne werkt in op het zenuwstelsel en activeert enigszins de stofwisseling.

Antioxidanten zijn stoffen die ons beschermen tegen de vernietigende vrije radicalen, die een schadelijke invloed hebben op de ontwikkeling van cardiovasculaire ziekten, van de meeste vormen van kanker en bij de activering van het verouderingsproces. De antioxidanten die in thee voorkomen, behoren tot de familie van de polyfenolen, waaronder de catechines.

 

Thee en catechines

Thee, en vooral groene thee, is rijk aan catechines, die ook in grote hoeveelheden aanwezig zijn in fruit, vooral in appelen en druiven, in cacao en dus ook in wijn en chocolade (en waarschijnlijk ook in cider, maar tot nu toe is daar nog geen onderzoek naar gedaan).

Verschillende studies hebben de voorbije jaren aangetoond dat deze catechines een heilzame werking hebben voor het cardiovasculaire stelsel. Er werd eveneens bewezen dat een regelmatige consumptie van thee (minstens 3 kopjes per dag) het risico op een hartinfarct kon verlagen.

Catechines zouden inderdaad een rol spelen, onder meer in de preventie van het metaboolsyndroom, dat leidt tot een zeer hoog cardiovasculair risico. Het metaboolsyndroom is een combinatie bij een patiënt van verschillende stoornissen zoals hypercholesterolemie (een te hoog cholesterolgehalte), verhoogde bloeddruk, een hoge bloedsuikerspiegel…

 

Artikel gepubliceerd door op 18/01/2011

Bronnen: Davies MJ, Judd JT, Baer DJ et al. Journal of Nutrition, 2003.

Duffy SJ, Keaney JF, Holbrook M et al. Circulation, 2001.

Symposium conjoint FNRS/ Unilever, (Parijs, januari 2008).

Gardner EJ., European Journal of Clinical Nutrition, 2006.

Maron DJ, Lu GP, Sheng CN et al. Journal of the American College of Cardiology, 2003. Popkin BM, Armstrong LE, Bray GM et al. American Journal of Clinical Nutrition, 2006.

Peters U, Poole C, Arab L. American Journal of Epidemiology, 2001.

Thee, antioxidanten en gezondheid. Brochure Unilever Belgium, 2008.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Avatar de samson
Het theedieet: veelbelovend, maar verwacht er geen wonderen ...
Door samson 21/01/11 - 15.18
mogen groene thee tabletten gebruikt worden van fit for me
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Mama

Neem deel aan de meest actieve discussies