Het Scandinavische koolhydraatdieet: voor of tegen?

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 25/01/2005 - 00h00
-A +A

Het Scandinavische koolhydraatdieet (of "gedissocieerd" dieet) wordt vaak aangeprezen als wonderdieet voor sporters. Helaas is het niet bestand tegen een grondige test…

PUB

Dit dieet ontstond begin jaren 60 in Scandinavië en gaat er prat op het vermogen van de spieren te versterken om glycogeen op te slaan. Het omvat drie fasen: 1/ zeven dagen voor de wedstrijd uw organisme letterlijk uitputten met een lange en intense training; 2/ vervolgens gedurende drie dagen een koolhydraatarm dieet (10 % minder dan de normale hoeveelheid) volgen en dit compenseren met zeer vette voeding; 3/ de laatste drie dagen extra veel koolhydraten innemen (70 % meer dan de normale hoeveelheid), d.w.z. ongeveer 10 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht en per dag.

Een beproeving op zich

In het laboratorium bleken de resultaten weliswaar vrij overtuigend, op het terrein vertoonde de methode heel wat nadelen. Allereerst omdat het om een drastisch dieet gaat. Het ontzegt je elk eetplezier en houdt er geen rekening mee dat eten meer is dan een optelsommetje van calorieën, ook bij sporters! Bovendien krijgt het het verwijt kunstmatig te zijn en mogelijk slecht voor de spijsvertering. De "vetrijke fase" is bijzonder lastig voor atleten die dol zijn op pasta, peulvruchten en granen.

In de jaren 60 gingen de pioniers van dit dieet ervan uit dat, als je je glycogeenpeil gedurende twee dagen op "nul" houdt, dit nadien een overcompensatie bevordert via een enzymopstoot. Het gevaar is dan echter groot dat het lichaam, dat zonder glycogeen zit, gaat putten uit andere brandstoffen van mindere kwaliteit. Dat zou onvermijdelijk leiden tot een ophoping van afvalstoffen, waaronder het gevreesde ammonium, een toxine in de hersenen die vermoeidheid, verminderde motivatie en zelfs neerslachtige buien veroorzaakt. Bovendien leidt het dieet ook tot aanzienlijk mineraalverlies, wat bijvoorbeeld het calcium- of het magnesiumgehalte doet dalen. En op de koop toe veroorzaakt het uitdroging en constipatie!

Te veel suiker doodt de suiker

Vandaag wordt soms een verlichte variant van het Scandinavische koolhydraatdieet aanbevolen. De sporter hoeft dan gewoon maar gas terugnemen tijdens de laatste week en extra koolhydraten in te nemen. Ook over deze formule bestaat echter geen eensgezindheid. Er wordt namelijk gevreesd dat minder vetten innemen ook negatief inwerkt op de essentiële vetzuren, die onder meer de bloedsuikerspiegel op peil helpen te houden en bijdragen tot de goede werking van het immuunsysteem. Na veertig jaar heftige debatten blijkt dat de hypothetische weldaden van het koolhydraatdieet niet opwegen tegen de nadelen, en groeit er langzaam een consensus bij de wetenschappers om het gebruik ervan af te raden. Kortom, het Scandinavische koolhydraatdieet is op sterven na dood!

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 25/01/2005 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
De vier waarheden over het Atkins-dieet Geüpdatet op 07/06/2005 - 00h00

De European Food Information Council (EUFIC) geeft het Atkins-dieet de doodsteek. Door de vier waarheden van dit vermageringsprogramma op een rijtje te zetten, geeft hij ons voldoende goede redenen om er niet aan te beginnen.

Bitherapie: hét wapen tegen zwaarlijvigheid Geüpdatet op 04/11/2003 - 00h00

De strijd tegen aids behaalde z'n eerste successen toen men verschillende geneesmiddelen begon te combineren in het kader van tri- of quadritherapie. Maar ook zwaarlijvigheid wordt het best aangepakt op twee fronten: sport én voeding!

Meer artikels