Het ontbijt van sporters

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/05/2016 - 12h09
-A +A

Sporters hechten veel belang aan hun ontbijt. Maar ze vergeten er vaak een sleutelingrediënt aan toe te voegen: eiwitten.

Het kampioenenontbij

De klassieke regels inzake voedingsevenwicht gelden ook voor het ontbijt. Zo volstaan brood, boter, confituur en granen niet, maar zijn ook enkele eiwitrijke producten nodig: eieren, ham, kaas enz.

20 tot 30 gram eiwitten per dag innemen, helpt het spierweefsel te vernieuwen, wat noodzakelijk is voor sporters, vooral in disciplines die veel kracht en dus een grote magere massa vereisen.

Ze zouden die eiwitten ook later op de dag kunnen innemen, maar het is bewezen dat gespreide innamen de kans op een optimale stofwisseling verhogen.

Welke granen voor sporters?

Brood of granen

Het andere basisproduct van het ontbijt is uiteraard brood. Dat mag af en toe vervangen worden door granen van het type muesli.

  • Kies dan wel een variëteit die oliehoudende en droge vruchten combineert en zo mogelijk voldoet aan de bionormen.
  • Vermijd daarentegen cornflakes omhuld met chocolade of honing, want die bevatten veel te veel snelle suikers.

Stap voor stap kunt u de voedingswaarde van uw ontbijt verhogen en verrassende resultaten bereiken. Zo zult u veel minder en trager weer honger krijgen in de loop van de ochtend.

Dankzij een evenwichtig ontbijt hebt u minder zin in allerlei tussendoortjes, waardoor u zelfs een paar kilo's kunt afvallen.

 

Oorspronkelijk gepubliceerd op 27/09/2005 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/05/2016 - 12h09
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Weet u wat te kiezen voor de lunch? Gepubliceerd op 10/02/2016 - 10h44

Het is niet makkelijk om als je werkt tijdens een korte lunchpauze een volwaardige en evenwichtige maaltijd te nemen. Maar dat wil nog niet zeggen dat u zich moet neerleggen bij een ongezonde lunch . Ook in een broodjeszaak kunt u gezonde keuzes make...

Wat is een volledig ontbijt? Gepubliceerd op 25/08/2015 - 11h33

Het ontbijt is echt een essentiële maaltijd. We verwaarlozen het veel te vaak. Nochtans wordt niet ontbijten door sommigen als risicofactor van overgewicht beschouwd. Hoe ziet een ideaal ontbijt eruit?

Ontbijt: wat doen we op de boterham? Gepubliceerd op 10/09/2013 - 09h48

Het ideale ontbijt van volwassenen en kinderen vanaf drie jaar bestaat uit een drank, liefst op basis van melk, en een aantal sneetjes brood. Niet uit een min of meer dikke brij van ontbijtgranen dus. Als dat principe eenmaal is ingeburgerd, is de vo...

Een ontbijt boordevol energie Gepubliceerd op 02/09/2013 - 19h09

Het nieuwe schooljaar is alweer net begonnen. Opgelet: laat uw kinderen niet de deur uitgaan zonder een evenwichtig ontbijt dat hun de nodige energie geeft voor een leerrijke en dynamische schooldag.

Meer artikels