• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    9 mening
  • Getuigenissen (0)

Het ontbijt van sporters

Het ontbijt van sporters

Sporters hechten veel belang aan hun ontbijt. Maar ze vergeten er vaak een sleutelingrediënt aan toe te voegen: eiwitten.

Het kampioenenontbij

De klassieke regels inzake voedingsevenwicht gelden ook voor het ontbijt. Zo volstaan brood, boter, confituur en granen niet, maar zijn ook enkele eiwitrijke producten nodig: eieren, ham, kaas enz.

20 tot 30 gram eiwitten per dag innemen, helpt het spierweefsel te vernieuwen, wat noodzakelijk is voor sporters, vooral in disciplines die veel kracht en dus een grote magere massa vereisen.

Ze zouden die eiwitten ook later op de dag kunnen innemen, maar het is bewezen dat gespreide innamen de kans op een optimale stofwisseling verhogen.

Welke granen voor sporters?

Brood of granen

Het andere basisproduct van het ontbijt is uiteraard brood. Dat mag af en toe vervangen worden door granen van het type muesli.

  • Kies dan wel een variëteit die oliehoudende en droge vruchten combineert en zo mogelijk voldoet aan de bionormen.
  • Vermijd daarentegen cornflakes omhuld met chocolade of honing, want die bevatten veel te veel snelle suikers.

Stap voor stap kunt u de voedingswaarde van uw ontbijt verhogen en verrassende resultaten bereiken. Zo zult u veel minder en trager weer honger krijgen in de loop van de ochtend.

Dankzij een evenwichtig ontbijt hebt u minder zin in allerlei tussendoortjes, waardoor u zelfs een paar kilo's kunt afvallen.

 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/05/2016
Origineel artikel geschreven door op 27/09/2005

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Voeding vóór een wedstrijd

  • Het is de bedoeling een zo groot mogelijke glycogeenreserve aan te leggen. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating