• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (406)
  • Commentaren (0)

Het ontbijt: een troef voor het hart!

Het ontbijt: een troef voor het hart!
Het ontbijt is een absolute must om goed lichamelijk en intellectueel te presteren. Bovendien is het lijnvriendelijk, want het is een goede remedie tegen tussendoortjes en knabbelen. En op de koop toe blijkt uit een nieuwe studie dat het hart en bloedvaten gezond houdt…

We weten allemaal hoe belangrijk een stevig ontbijt is. Het doorbreekt het vasten van de nacht en levert ons de energie (idealiter 25 % van de dagelijkse energiebehoefte) die we nodig hebben om de dag goed te beginnen. Zonder ontbijt volgt rond elf uur onvermijdelijk een inzinking, waardoor we lichamelijk of intellectueel minder goed presteren… En toch slaat bijna één op de vijf Belgen de eerste maaltijd van de dag over. Bij tieners is het nog erger gesteld door de povere kwaliteit van hun ontbijt. Slechts één op de tien adolescenten neemt een ontbijt die naam waardig, met andere woorden: met een graanproduct, een melkproduct, een drank, een stuk fruit of een glas vruchtensap. Voor Britse wetenschappers is het duidelijk: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als het niet voedzaam genoeg is of we het te vaak overslaan, verhoogt dit het risico op hart- en vaatziekten.

Een maaltijd voor het hart

Dat het ontbijt een beschermende werking heeft voor het hart, is vrij logisch, maar moest wel nog bewezen worden. Uit diverse epidemiologische studies is namelijk gebleken dat systematisch het ontbijt overslaan, gewichtstoename bevordert. En het is bekend wat een bepalende invloed overgewicht heeft op de gezondheid van het hart. Het is ook geen toeval dat het ideale ontbijt graanproducten omvat. Zo hebben sommige niet-geraffineerde graanproducten zoals haver een licht cholesterolverlagend effect. Bovendien is het ontbijt rijk aan koolhydraten en meestal vetarm, stuk voor stuk factoren die gunstig zijn voor het hart.

Artikel gepubliceerd door op 15/03/2005

Bronnen: Farshchi HR et al. American Journal of Clinical Nutrition, februari 2005

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

Uw interactief gedeelte over Hart- en vaatziekten

Neem deel aan de meest actieve discussies