• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Het ontbijt: een troef voor het hart!

Het ontbijt: een troef voor het hart! Het ontbijt is een absolute must om goed lichamelijk en intellectueel te presteren. Bovendien is het lijnvriendelijk, want het is een goede remedie tegen tussendoortjes en knabbelen. En op de koop toe blijkt uit een nieuwe studie dat het hart en bloedvaten gezond houdt…

We weten allemaal hoe belangrijk een stevig ontbijt is. Het doorbreekt het vasten van de nacht en levert ons de energie (idealiter 25 % van de dagelijkse energiebehoefte) die we nodig hebben om de dag goed te beginnen. Zonder ontbijt volgt rond elf uur onvermijdelijk een inzinking, waardoor we lichamelijk of intellectueel minder goed presteren… En toch slaat bijna één op de vijf Belgen de eerste maaltijd van de dag over. Bij tieners is het nog erger gesteld door de povere kwaliteit van hun ontbijt. Slechts één op de tien adolescenten neemt een ontbijt die naam waardig, met andere woorden: met een graanproduct, een melkproduct, een drank, een stuk fruit of een glas vruchtensap. Voor Britse wetenschappers is het duidelijk: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als het niet voedzaam genoeg is of we het te vaak overslaan, verhoogt dit het risico op hart- en vaatziekten.

Een maaltijd voor het hart

Dat het ontbijt een beschermende werking heeft voor het hart, is vrij logisch, maar moest wel nog bewezen worden. Uit diverse epidemiologische studies is namelijk gebleken dat systematisch het ontbijt overslaan, gewichtstoename bevordert. En het is bekend wat een bepalende invloed overgewicht heeft op de gezondheid van het hart. Het is ook geen toeval dat het ideale ontbijt graanproducten omvat. Zo hebben sommige niet-geraffineerde graanproducten zoals haver een licht cholesterolverlagend effect. Bovendien is het ontbijt rijk aan koolhydraten en meestal vetarm, stuk voor stuk factoren die gunstig zijn voor het hart.

Meer insuline, meer cholesterol

De kleinschalige studie van de onderzoekers aan de Universiteit van Nottingham biedt ook enkele nieuwe inzichten. Tien jonge vrouwen met normaal gewicht moesten gedurende twee weken twee verschillende diëten volgen: de ene week moesten ze elke dag een evenwicht ontbijt nemen, gevolgd door twee maaltijden en twee tussendoortjes overdag, de andere week mochten ze niet ontbijten en moesten ze voor het overige hetzelfde eetpatroon volgen. Resultaat: na de ontbijtloze week was de "slechte" cholesterol (LDL) in het bloed van de vrijwilligers aanzienlijk gestegen, terwijl de insulinegevoeligheid van de weefsels gedaald was. Als dit patroon lange tijd aangehouden wordt, heeft het een negatieve invloed op hart en bloedvaten. Eén: als het bloed te veel slechte cholesterol bevat, zet die zich makkelijker vast in de slagaders, waardoor ze met de jaren dreigen dicht te slibben. Twee: de verminderde insulinegevoeligheid (ook insulineresistentie genoemd) verhoogt het suikergehalte in het bloed en doet het langetermijnrisicio op type 2-diabetes stijgen. Diabetes is echter net als een te hoog LDL-gehalte een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en cerebrovasculaire accidenten. Ook al moeten die resultaten uiteraard nog bevestigd worden op grotere schaal, toch moeten ze ons ongetwijfeld aansporen om gezonder te gaan ontbijten…

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 15/03/2005

Bronnen: Farshchi HR et al. American Journal of Clinical Nutrition, februari 2005

Vindt u het artikel interessant?