Het nieuwe programma van Weight Watchers

Geüpdatet door Candice Leblanc, gezondheidsjournaliste op 27/04/2014 - 19h27
-A +A

Wanneer het beroemdste dieet ter wereld vernieuwt, komt er heel wat bij kijken!

We bieden u een overzicht van de 3 belangrijke nieuwigheden van het ProPoints-plan.

En nog deze vraag: is Weight Watchers DE oplossing om op lange termijn gewicht te verliezen?
Niet zeker...

De punten van WeightWatchers herberekend

Ter herinnering: de Weight Watchers-methode, die aan het begin van de jaren 60 in de Verenigde Staten is ontstaan, berust op twee grote principes:

  • Wekelijkse groepsbijeenkomsten om elkaar te motiveren

  • Een aantal punten dat u dagelijks mag gebruiken (1).

Welnu, dat puntensysteem op een bepaald moment veranderd.

"Om een aantal punten aan een voedingsmiddel toe te kennen, baseerden we ons vroeger op zijn caloriewaarde en zijn lipidengehalte (vetten), zegt Annemarie Van Meir, diëtiste bij Weight Watchers Benelux. Maar andere voedingsstoffen spelen ook een rol: vezels, eiwitten, koolhydraten, enz. Met gelijke calorieën, worden twee voedingsmiddelen bovendien niet altijd op dezelfde manier door het lichaam opgenomen. En het lichaam verbruikt ook energie wanneer het voedingsmiddelen verteert..."

De onderzoekers van Weight Watchers hebben zich nu dus gebaseerd op recente ontdekkingen ter zake om de punten van elk voedingsmiddel opnieuw te berekenen.

Een bijkomend aantal punten

Plezier beleven aan tafel is essentieel voor het welslagen van een dieet. Elke afwijking op het dieet vermijden, is bovendien noch mogelijk noch wenselijk.

Daarom kent het nieuwe Weight Watchers-systeem, naast de dagelijkse hoeveelheid punten, ook een wekelijkse reserve bijkomende punten toe.

De deelnemer aan het programma is vrij om die punten al dan niet te gebruiken. Het voordeel van dit extraatje is dat men af en toe eens mag 'zondigen' en/of dat men zich eens even kan laten gaan bij speciale gelegenheden die zich voordoen in een sociaal leven vol verleidingen (restaurant, feestje, enz.). En dat allemaal zonder gevolgen voor het gewichtsverlies.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 25/01/2010 - 00h00 en geüpdatet door Candice Leblanc, gezondheidsjournaliste op 27/04/2014 - 19h27

(1) Het aantal punten, dat schommelt tussen 25 en 35, wordt berekend op basis van verschillende parameters (leeftijd, lengte, geslacht, begingewicht, streefgewicht, enz.) (2) Aanbevelingen van de BASO (Belgian Association for the Study of Obesity)

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Wanneer en hoe afvallen? Gepubliceerd op 16/06/2014 - 17h23

U bent een paar kilootjes meer, u hebt er een paar verloren, daarna bent u weer aangekomen ... U vindt uzelf te dik en u weet geen raad meer en komt op een vrije dag dan ook liever niet onder de mensen... Wel, u bent niet alleen! Maar bent u echt wel...

Diëten zijn geen wondermiddelen Geüpdatet op 08/02/2005 - 00h00

Heel wat mensen gaan op dieet, en het uitgebreide gamma diëten versterkt die trend alleen maar. Toch bestaan er bitter weinig gegevens over hun doeltreffendheid en hun gevolgen voor de gezondheid. Deze studie vergeleek vier diëten met elkaar.

Meer artikels