Het Kretenzische dieet: ongelofelijk doeltreffend!

Het Kretenzische dieet: ongelofelijk doeltreffend! Het staat nu duidelijk vast dat specifieke diëten het hart doeltreffend beschermen tegen het hervalrisico na een hartinfarct. Het Kretenzische dieet blijkt daarbij het meest doeltreffende: het vermindert de hartsterfte in enkele maanden tijd met meer dan 70 %.

Welk dieet volgen om ons cardiovasculair risico te verlagen?

Als u een infarct gehad hebt of verschillende cardiovasculaire risicofactoren vertoont, zal uw arts u aanraden om enkele leef- en dieetregels te volgen: zo weinig mogelijk verzadigde vetten eten (rund-, lams- en varkensvlees, fijne vleeswaren, kaas, boter, room) en meer gevogelte en vooral vis op het menu zetten. Maximum één ei per week consumeren, zo veel mogelijk groenten en fruit (bladgroenten of gedroogde groenten) verorberen en regelmatig brood, granen en rijst op uw bord brengen. Het is immers duidelijk bewezen dat het aantal hartinfarcten rechtstreeks samenhangt met het verbruik van verzadigde vetten. De studie van Leren heeft aangetoond dat een dergelijk dieet het aantal gevallen van hartsterfte met 26 % vermindert.

Verstandig dieet en Kretenzisch dieet

Toch bestaat er nog een doeltreffender dieet. Zo heeft professor Renaud bewezen dat het Kretenzische dieet nog succesvoller is dan dit voorzichtige regime. Wat zijn de verschillen? Het belangrijkste is dat het Kretenzische dieet slechts twee soorten oliën gebruikt: koolzaadolie en olijfolie. De andere oliën, zoals zonnebloem- en sojaolie (die gebruikt worden in de studie van Leren), bevatten namelijk een bijzonder vetzuur, linolzuur, dat twee negatieve eigenschapen heeft: het verdikt het bloed en bevordert de productie van ontstekingsbevorderende moleculen. Het tweede verschil is dat het Kretenzische dieet boter en room volledig vervangt door koolzaadmargarine, terwijl het qua kaas de voorkeur geeft aan geiten- en schapenkaas.

Bijgewerkt door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 23/08/2010
Origineel artikel geschreven door op 07/12/2004

Bronnen: Prof. Serge Renaud. Le régime crétois. Odile Jacob pratique. April 2004.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Kretenzisch dieet

  • Het Kretenzisch dieet is de voorloper van het mediterrane dieet en de twee worden vaak door elkaar gehaald. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating