Het Kretenzische dieet: ongelofelijk doeltreffend!

Geüpdatet door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 23/08/2010 - 00h00
-A +A

Het staat nu duidelijk vast dat specifieke diëten het hart doeltreffend beschermen tegen het hervalrisico na een hartinfarct. Het Kretenzische dieet blijkt daarbij het meest doeltreffende: het vermindert de hartsterfte in enkele maanden tijd met meer dan 70 %.

PUB

Welk dieet volgen om ons cardiovasculair risico te verlagen?

Als u een infarct gehad hebt of verschillende cardiovasculaire risicofactoren vertoont, zal uw arts u aanraden om enkele leef- en dieetregels te volgen: zo weinig mogelijk verzadigde vetten eten (rund-, lams- en varkensvlees, fijne vleeswaren, kaas, boter, room) en meer gevogelte en vooral vis op het menu zetten. Maximum één ei per week consumeren, zo veel mogelijk groenten en fruit (bladgroenten of gedroogde groenten) verorberen en regelmatig brood, granen en rijst op uw bord brengen. Het is immers duidelijk bewezen dat het aantal hartinfarcten rechtstreeks samenhangt met het verbruik van verzadigde vetten. De studie van Leren heeft aangetoond dat een dergelijk dieet het aantal gevallen van hartsterfte met 26 % vermindert.

Verstandig dieet en Kretenzisch dieet

Toch bestaat er nog een doeltreffender dieet. Zo heeft professor Renaud bewezen dat het Kretenzische dieet nog succesvoller is dan dit voorzichtige regime. Wat zijn de verschillen? Het belangrijkste is dat het Kretenzische dieet slechts twee soorten oliën gebruikt: koolzaadolie en olijfolie. De andere oliën, zoals zonnebloem- en sojaolie (die gebruikt worden in de studie van Leren), bevatten namelijk een bijzonder vetzuur, linolzuur, dat twee negatieve eigenschapen heeft: het verdikt het bloed en bevordert de productie van ontstekingsbevorderende moleculen. Het tweede verschil is dat het Kretenzische dieet boter en room volledig vervangt door koolzaadmargarine, terwijl het qua kaas de voorkeur geeft aan geiten- en schapenkaas.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 07/12/2004 - 00h00 en geüpdatet door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 23/08/2010 - 00h00 Prof. Serge Renaud. Le régime crétois. Odile Jacob pratique. April 2004.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
bobbertje

het ziet er mooi uit, maar hoe zit het met de mensen die niet van olijfolie, lam en geiten kaas houden? ik ga al rillen bij het idee. en daar kan ik niets aan doen.ik heb geleerd dat je alles moet proberen. en hoe zit dat nu met die koolhydraten? meer brood?, minder brood?
ik eet me suf aan groente en fruit, maar al dat fruit is weer teveel suiker. ik weet het zolangzamerhand niet meer.

PUB
Lees ook
Goed hart, goede vorm! Geüpdatet op 03/01/2006 - 00h00

Bijna 45% van de overlijdens in ons land zijn toe te schrijven aan cardiovasculaire ziekten. Binnenkort zullen 3 miljoen Belgen een te hoge bloeddruk hebben, zullen 3 keer meer mensen overlijden aan cardiovasculaire ziekten dan aan kanker... Het is a...

Meer artikels