Het ideale dieet is rijk aan groenten en fruit!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/01/2016 - 11h12
-A +A

Steeds meer studies benadrukken het belang van positieve boodschappen bij het welslagen van een vermageringsdieet. Hoe dan ook, met een dieet dat rijk is aan groenten en fruit lijk je altijd goed te zitten…

PUB

Gewichtige argumenten

Groenten en fruit moeten in elke maaltijd zitten, of het nu gaat om soep als voorgerecht, rauwe groenten op een broodje met ham en kaas of een fruitsalade voor tv. Voor één keer dat de experts ons aanmoedigen om MEER te eten, een absolute zeldzaamheid, kunnen we er maar beter van profiteren, niet? Temeer omdat groenten en fruit echt helpen om te vermageren als we ze vaak op het menu zetten. Dat we voortdurend groenten moeten kauwen en de ene fruitkuur na de andere moeten volgen om resultaten te boeken, is een hardnekkig vooroordeel. Eerste "vermageringstroef" van groenten en fruit: van een maaltijd met veel groenten (een gemiddelde portie van 200 g) raak je sneller verzadigd dan van een maaltijd met weinig groenten, voor eenzelfde aantal calorieën. Met andere woorden: als je veel groenten eet, krijg je minder snel weer honger. Uit sommige studies blijkt dat deze betere eetlustcontrole gepaard gaat met een aanzienlijke vermindering (met ongeveer 30 %) van de dagelijkse calorie-inname, en dat voor eenzelfde voedselhoeveelheid. Dat is ook logisch, want groenten en fruit hebben een lage energetische dichtheid (omdat ze veel water bevatten): ze beslaan een groot volume voor een zeer laag caloriegehalte. Omgekeerd heeft bijvoorbeeld chocolade een hoge energetische dichtheid (een laag volume voor een hoog caloriegehalte).

Gewicht verloren met dank aand fruit en groenten

De weegschaal liegt er niet om belangrijkste voordeel van producten een lage energetische dichtheid: een we mogen er een behoorlijke portie van eten (we eten immers in de eerste plaats met onze ogen) en hebben nadien een goed verzadigingsgevoel. De meeste studies benadrukken dat een groente- en fruitrijke voeding even goed de honger stilt als een groente- en fruitarm voedingspatroon. Dat blijkt algauw uit de cijfers.

Van een dieet met veel groenten en fruit vermager je bijna twee keer zoveel als van een eenzijdig vet- en suikerarm dieet. Beter nog: bij zo'n dieet vermager je op lange termijn en maak je veel meer kans om niet opnieuw bij te komen dan bij een uitsluitend vetarm dieet. Bewijs: zwaarlijvige personen eten meestal veel minder groenten en fruit dan personen met een normaal gewicht. Bovendien hoef je daar geen onmenselijke inspanning voor te leveren, want vanaf het moment dat je minstens drie porties groenten en fruit per dag eet van de aanbevolen vijf, heeft dit al merkbare effecten op je lijn. U hoeft dus geen bergen te verzetten!

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige le 21/09/2004 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 13/01/2016 - 11h12

EGEA. Internationale conferentie over de gezondheidsvoordelen van mediterrane voeding. Preventie van obesitas en type 2-diabetes. Perpignan, Frankrijk, van 12 tot 15 mei 2004

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet: fruit en groenten naar hartenlust! Geüpdatet op 10/07/2007 - 00h00

De effectiviteit van een dieet lijkt niet alleen afhankelijk te zijn van een beperking van vetstoffen. Meer fruit en groenten eten is een strategie die blijkbaar tot betere resultaten leidt dan een dieet zonder vetstoffen.

Wat is het Dash-dieet? Gepubliceerd op 28/04/2017 - 11h03

DASH is de nieuwste hype in de wereld van de diëten , althans in de Verenigde Staten en Canada. Alle medische instanties en voedingsautoriteiten zijn er vol lof over. En net zoals het wasmiddel met dezelfde naam doet het twee dingen in één keer: het...

Meer artikels