Het gevecht tussen 'junkfood' en 'fruit en groenten'. Experimenten die ons de juiste keuze helpen maken

Article créé le 16/09/2013 - 14h42 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 17/09/2013 - 10h20
-A +A

Sociale wetenschappers gebruiken in de Verenigde Staten de technieken van de junkfoodproducenten om mensen aan te zetten tot het kopen van fruit en groenten.

En het werkt!

PUB

Groenten zijn in het nadeel

Om het gedrag van mensen te veranderen heeft een duwtje (of ‘nudge’ in het Engels) soms meer effect dan een marketingcampagne. De mensen in de voedingsindustrie weten dat maar al te goed. Ze vechten om de beste plekjes in de rekken (mensen kopen makkelijker waren die op ooghoogte staan) en spenderen duizenden euro’s in de vormgeving en verpakking van de artikelen zodat we verleid worden om meer te eten en vergeten dat we eigenlijk geen honger meer hebben.
Tegenover deze krachttoer maken de arme groenten - want die gaan niet door de handen van designers voor ze in de rekken komen te liggen - maar een slechte beurt. Hoe kunnen we ze een kans geven? Al jaren voert de overheid de ene campagne na de andere om te wijzen op het belang ervan maar die inspanningen lijken de obesitasepidemie niet te kunnen indijken.

”Nudge”: efficiënt en discreet

Sociale wetenschappers doen nu daarom experimenten om te zien wat ons zou kunnen overhalen om meer groenten in ons boodschappenmandje te leggen. De oplossing komt uit een onverwachte hoek en is zelfs doeltreffend.

Een spiegel op de kop van het winkelkarretje zetten zodat de consument zichzelf ziet op het moment dat hij iets uit de rekken neemt, is maar één voorbeeld. Het is een ideale manier om iemand weer met de voeten op de grond te krijgen!

Maar ook andere methodes lijken te werken: pijlen zetten naar de rekken met het fruit en de groenten, het gemiddelde aantal fruit en groenten dat is verkocht uithangen, de populairste producten aangeven, of het winkelkarretje door een lijn in tweeën delen en de consument aanraden om het fruit en de groenten in het eerste vak te leggen.

Al die strategieën komen misschien wat vreemd over, maar ze werken wel degelijk– in sommige gevallen is de verkoop van verse producten erdoor verdubbeld. En dat bij hetzelfde budget, wat wil zeggen dat er elders in de winkel minder producten gekocht zijn.

Billet initialement publié le 16/09/2013 - 14h42 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 17/09/2013 - 10h20
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Versheid van voedingswaren: hoe moet u ze bewaren… Geüpdatet op 21/08/2015 - 12h23

…en voedselvergiftigingen voorkomen? U weet het vast wel: alle bacteriën houden van warmte. In een warme omgeving gaan zich ze massaal vermeerderen en maken ze u ziek. Bewaar uw voedingswaren dus zo dat ze supervers blijven. We zetten de basisregels...

Meer artikels