• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Getuigenissen (0)

Het gevecht tussen 'junkfood' en 'fruit en groenten'. Experimenten die ons de juiste keuze helpen maken

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/09/2013
Origineel artikel geschreven door op 16/09/2013


Het gevecht tussen 'junkfood' en 'fruit en groenten'. Experimenten die ons de juiste keuze helpen maken

Sociale wetenschappers gebruiken in de Verenigde Staten de technieken van de junkfoodproducenten om mensen aan te zetten tot het kopen van fruit en groenten.

En het werkt!

Groenten zijn in het nadeel

Om het gedrag van mensen te veranderen heeft een duwtje (of ‘nudge’ in het Engels) soms meer effect dan een marketingcampagne. De mensen in de voedingsindustrie weten dat maar al te goed. Ze vechten om de beste plekjes in de rekken (mensen kopen makkelijker waren die op ooghoogte staan) en spenderen duizenden euro’s in de vormgeving en verpakking van de artikelen zodat we verleid worden om meer te eten en vergeten dat we eigenlijk geen honger meer hebben.
Tegenover deze krachttoer maken de arme groenten - want die gaan niet door de handen van designers voor ze in de rekken komen te liggen - maar een slechte beurt. Hoe kunnen we ze een kans geven? Al jaren voert de overheid de ene campagne na de andere om te wijzen op het belang ervan maar die inspanningen lijken de obesitasepidemie niet te kunnen indijken.

”Nudge”: efficiënt en discreet

Sociale wetenschappers doen nu daarom experimenten om te zien wat ons zou kunnen overhalen om meer groenten in ons boodschappenmandje te leggen. De oplossing komt uit een onverwachte hoek en is zelfs doeltreffend.

Een spiegel op de kop van het winkelkarretje zetten zodat de consument zichzelf ziet op het moment dat hij iets uit de rekken neemt, is maar één voorbeeld. Het is een ideale manier om iemand weer met de voeten op de grond te krijgen!

Maar ook andere methodes lijken te werken: pijlen zetten naar de rekken met het fruit en de groenten, het gemiddelde aantal fruit en groenten dat is verkocht uithangen, de populairste producten aangeven, of het winkelkarretje door een lijn in tweeën delen en de consument aanraden om het fruit en de groenten in het eerste vak te leggen.

Al die strategieën komen misschien wat vreemd over, maar ze werken wel degelijk– in sommige gevallen is de verkoop van verse producten erdoor verdubbeld. En dat bij hetzelfde budget, wat wil zeggen dat er elders in de winkel minder producten gekocht zijn.

Profiteer ervan, ook hier bij ons

Allemaal goed en wel, hoor ik u zeggen, maar die experimenten lopen niet in de supermarkt hier om de hoek. We kunnen er dus niet van profiteren. Dat klopt, maar we kunnen wel lessen trekken uit deze experimenten. Als we een beetje moeite doen om ons bewust te blijven van wat we kopen en consumeren, zullen we makkelijker weerstaan aan de reclame voor junkfood. Volgende week geven we u tips die u daarbij kunnen helpen. Aarzel niet om er zelf ook aan ons door te spelen!

 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/09/2013
Origineel artikel geschreven door op 16/09/2013

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?
 
Bekijk ook de andere blogposts :
Hoever kunnen we gaan om af te vallen?

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 20/04/2016 11:24

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Diëten via geluid? Volgens een studie zouden we minder eten als we last hebben van de geluiden die we tijdens het eten maken. Het is eigenlijk niets nieuws : zich bewust zijn van wat men eet, ...

Rood vlees is kankerverwekkend: niets nieuws onder de zon!

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/10/2015 14:21

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Een storm in een glas water? Neen, er is geen reden tot paniek. Het ophefmakende element in de informatie is het feit dat rood vlees in de classificatie die wordt opgesteld door het IAK ...

Wat eet u?

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 19/05/2015 16:15

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Wie zijn de ‘nutrinautes’? Als u de medische actualiteit wat volgt, bent u de term vast al tegengekomen. ‘Nutrinautes’ zijn vrijwilligers die meedoen aan een studie rond de eetgewoonten van de ...