Het diëtenduel

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 24/06/2003 - 00h00
-A +A

Eindelijk zijn de twee grootste types diëten wetenschappelijk vergeleken. In vergelijking met het traditionele dieet waarbij vetten en calorieën worden beperkt, is het gewichtsverlies groter met een dieet dat arm is aan geraffineerde suiker en zetmeel (6-7 kg tegen 2-3 kg). Jammer genoeg verdwijnt dat verschil na een jaar.

In het licht van de toenemende zwaarlijvigheid is de wil om te vermageren meer dan ooit aanwezig. Naast het traditionele afslankingsdieet dat wordt aanbevolen door de medische instellingen, die het beperken van vetten en calorieën loven, zijn met name die die het met minder suiker doen, geleidelijk aan heel populair geworden. Ondanks die opleving is er echter nog geen enkele wetenschappelijke studie die hun respectievelijke efficiëntie op lange termijn heeft onderzocht. Tijdens twee vergelijkende studies werd aan zwaarlijvige personen ofwel een koolhydraatarm dieet (weinig geraffineerde suiker en zetmeelhoudende stoffen) rijk aan proteïnen en vetten, ofwel een traditioneler vet- en calorie-arm dieet (minder dan 30% van de inname aan calorieën) gegeven. Na zes maanden stellen de auteurs een groter gewichtsverlies vast bij het koolhydraatarme dieet: 6 à 7 kg tegenover 2 à 3 kg met het vetarme dieet. Maar na twaalf maanden wordt dat verschil uitgevlakt.Gezien de gekende voordelen van beperkt vetgebruik is het duidelijk dat andere, langere en uitgebreidere studies nodig zijn om de suikerarme diëten nauwkeuriger te evalueren. In afwachting blijft het advies een gezond leven met regelmatige lichaamsbeweging en een evenwichtig dieet: fruit en groenten, granen, mager vlees, ten minste twee keer per week vis en een beperking van totale en verzadigde vetten. In twintig jaar tijd is het aantal zwaarlijvigen in de Verenigde Staten verdubbeld. Twee derde van de volwassenen hebben overgewicht, meer dan 30% zijn zwaarlijvig, bijna 8% zijn diabetici en 24% lijden aan een stofwisselingssyndroom (zware obesitas, atherogene dyslipidemie, hypertensie, overgevoeligheid voor glucose). Bijna 45% van de vrouwen en 30% van de mannen proberen gewicht te verliezen.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 24/06/2003 - 00h00 New England Journal of Medicine, pp 2057, 2074, 2082, 2136, 22 mei 2003.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Diëten zijn geen wondermiddelen Geüpdatet op 08/02/2005 - 00h00

Heel wat mensen gaan op dieet, en het uitgebreide gamma diëten versterkt die trend alleen maar. Toch bestaan er bitter weinig gegevens over hun doeltreffendheid en hun gevolgen voor de gezondheid. Deze studie vergeleek vier diëten met elkaar.

Afvallen: 50% van de calorieën bij het ontbijt! Gepubliceerd op 24/01/2012 - 12h39

Het is niet gemakkelijk om gedurende lange tijd een caloriearm dieet te volgen. Vijand nummer 1 is de rammelende maag. Een goede manier om ervan af te raken is door uw dagelijks toegestane calorieën anders en slimmer te spreiden en de helft van de ca...

Meer artikels