• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Het ABC van krachttraining

Het ABC van krachttrainingKrachttraining of spiertraining is doeltreffend bij alle sportdisciplines. Maar men moet wel weten wat men precies wilt trainen en hoe!

Spiertraining is overal ...

Vandaag zijn alle sporters, amateurs en professionals, het eens over het belang van specifieke spiertraining. Dat geldt ook voor disciplines die op het eerste gezicht niet veel te maken hebben met dit soort training: snelwandelen, motorsport, boogschieten of tafeltennis. Trainen met weerstand en gewichten doet niet alleen de kracht toenemen, maar ook de snelheid. En ook het algemeen weerstandsvermogen, inclusief de spieren en de gewrichten.

Elk zijn training

Bij het begin van elk oefenprogramma moeten een aantal doelen gesteld worden in functie van de sport en rekening houdend met de persoonlijke sterke en minder sterke punten. De oefeningen worden bepaald, het aantal keren dat ze herhaald moeten worden, het aantal series en zelfs de rustpauzes, net zoals bij interval training. Wat de gewichten betreft wordt een percentage vastgelegd dat overeenstemt met de 'maximale kracht'. Die maximale kracht is erg belangrijk bij spiertraining. Het geeft aan hoe zwaar het gewicht is dat iemand verplaatsen bij een bepaalde oefening (liggend opdrukken, squat, enz.). In een eerste tijd moet de maximale kracht geëvalueerd worden. Daarna wordt het gewicht bepaald volgens het programma, van heel zwaar naar minder zwaar.

Artikel gepubliceerd door op 06/05/2008

Vindt u het artikel interessant?