Help, ik ben vijftig!

Help, ik ben vijftig! Veel vijftigers worden zich plots volop bewust van het verouderingsproces. Er is echter een eenvoudig middel om dat tegen te gaan: sporten.

Het verval vanaf 50: onvermijdelijk?

Eigenlijk begint het verouderingsproces al zodra we geboren worden. Geleidelijk worden onze cellen aangetast, vernieuwen ze zich trager en sterven ze uiteindelijk af. Dit langzame afbraakproces wordt vroeg of laat zichtbaar: rimpels op het gezicht, grijze haren, gewrichtspijn, verminderde gezichtsscherpte enz. Het vreet bovendien ook onze lichamelijke vermogens aan. Heel wat vijftigers merken dat ze niet meer gezwind de trap kunnen beklimmen of geen vijftig meter meer kunnen rennen zonder buiten adem te raken. Daar komen nog eens gewichtsproblemen bij. Vanaf dertig jaar nemen immers alle organen langzaam af in volume. Normaal gezien zouden we dan moeten vermageren, maar het tegendeel is het geval, want de verloren kilo's worden makkelijk gecompenseerd door vetophoping, ook al veranderen we niets aan onze voeding. Beetje bij beetje voltrekt zich een onvermijdelijke evolutie waarbij we steeds meer op onze ouders gaan lijken, niet meteen een aantrekkelijk perspectief…

De verschijnselen die aan de grondslag liggen van dit fysiologisch proces, raken trouwens steeds beter bekend. Het verouderingsproces reageert namelijk zeer sterk op hormoonschommelingen. We kennen uiteraard de menopauze, waarbij de vrouw stopt met ovuleren. Maar ook mannen beginnen vanaf 18 jaar geleidelijk minder testosteron af te scheiden. Niet alleen de geslachtshormonen worden "schaarser" met de leeftijd, ook cortisol. Dit door de bijnieren geproduceerde hormoon speelt een zeer belangrijke rol bij stressbeheersing. Ook de productie van het groeihormoon vermindert vanaf 40 jaar, waardoor de spiermassa afneemt en huid en skelet brozer worden.

Sport voegt leven toe aan de jaren

Gelukkig bestaat er een manier om onze hormoonspiegels op een volledig natuurlijke manier op peil te houden: sport. Regelmatig bewegen blijkt namelijk onze endocriene functies zeer lang in stand te houden. Zo is uit studies gebleken dat een partijtje tennis de afscheiding van groeihormoon meer dan dertig keer doet stijgen. Hetzelfde geldt voor cortisol en testosteron. Sporten stimuleert dus de hormoonproductie, waardoor we beter bestand zijn tegen agressie van buitenaf, ziekten en zelfs stress. Bovendien vertraagt sport het brozer worden van ons beendergestel, iets wat vooral vrouwen treft na de menopauze.

Sporten blijkt dus paradoxaal genoeg extra te renderen op een leeftijd waarop de meesten zich liever niet meer afjakkeren. De uren die we doorbrengen in de fitnesszaal of op het tennisveld, zorgen ervoor dat we veel langer mobiel blijven.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 28/12/2004

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten