Hebt u vaak last van lumbalgie? Hier zijn vier oefeningen om rugpijn te voorkomen en te behandelen!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/08/2017 - 15h53
-A +A

Is het nog nodig om lumbalgie voor te stellen? Deze lagerugpijn die we voelen na een verkeerde beweging, na overbelasting of soms ook zonder duidelijke oorzaak, is een van de meest voorkomende aandoeningen.

Hebt u er regelmatig last van, dan kunnen de volgende oefeningen nuttig voor u zijn.

PUB

Oefeningen tegen lumbalgie: gebruiksaanwijzing

Uiteraard kunnen deze oefeningen geen lumbalgie genezen. Hebt u last van lagerugpijn, dan is uw arts nog steeds degene die u het best kan helpen.

Maar als u vaak last hebt van deze aandoening, zullen deze rek- en strekoefeningen u helpen om uw spieren te ontspannen en om beter te bewegen in uw dagelijkse activiteiten, zodat u minder last hebt van pijn en het aantal pijnaanvallen kunt verminderen.

De volgende oefeningen moeten in een vloeiende beweging uitgevoerd worden. Vermijd in elk geval alle bruuske bewegingen.

Eerste oefening: vanuit lighouding

Lighouding, de knieën geplooid, de voeten plat op de grond en de armen langs het lichaam.

  • Duw uw lendenwervels omhoog en breng ze vervolgens terug naar de beginsituatie.
  • Maak daarna een holle rug, alsof u uw lendenwervels in de bodem wil drukken.
  • Trek uw buik in.
  • Keer terug naar de beginhouding.

Herhaal deze oefening vijf- tot tienmaal.

Initialement publié par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 17/05/2010 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 11/08/2017 - 15h53

Dr. J-H Heilmann, "Programme anti-mal de dos" (Programma tegen rugpijn), uitg. Marabout

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
4 oefeningen om uw rug te ontlasten Gepubliceerd op 26/09/2014 - 11h52

Onze rug wordt op elk ogenblik belast. Hij moet dan ook ontzien, ontlast en verzorgd worden. Denk eraan uw rug recht te houden en regelmatig uit te rekken. We stellen u enkele oefeningen voor die u zo dikwijls als nodig kunt herhalen. En tot slot: be...

3 oefeningen om uw zwakke rug te ontlasten Geüpdatet op 13/04/2011 - 09h09

Wanneer men last heeft van een gevoelige rug , kan men bepaalde bewegingen beter vermijden. Volg dit specifiek programma om uw lichaam te versterken door aan deze sleutelpunten van uw rug te werken. Wekelijks minstens 3 keer uit te voeren gedurende 2...

Meer artikels