Hebt u een calciumtekort?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 22/01/2014 - 17h33
-A +A

Calcium is niet alleen voor onze botten onmisbaar.

Het vervult tal van andere functies in ons lichaam. Het is dus absoluut nodig dat u de nodige quota haalt met de aangeleverde voeding.

Hoe gaat een en ander in zijn werk? We maken de balans op.

PUB

Waarvoor dient calcium?

Samen met fosfor en eiwitten maakt calcium al uw botten en uw tanden aan. U hebt in uw lichaam een voorraad van meer dan 1 kg calcium zitten, 99 % ervan zit in uw botten en tanden.

De rest van het calcium is heel actief in uw lichaam.

Calcium is betrokken bij de zogenaamde neuromusculaire prikkelbaarheid. Die zorgt ervoor dat al uw spieren goed werken. Onder impuls van de zenuwen trekken uw spieren zich namelijk continu samen. En de belangrijkste spier, die waaraan u uw leven dankt, is uw hart.

Calcium is ook essentieel voor de doorlaatbaarheid van de membranen van de miljarden cellen in uw lichaam. Het zorgt er ook voor dat uw bloed goed stolt en het helpt uw bloeddruk stabiel houden.

Calcium zou ook ons gewicht onder controle helpen houden. Het belet namelijk dat de vetten zich te veel in uw vetweefsels gaan ophopen.

 

Calcium: hoe werkt het?

Om al die functies in uw lichaam te kunnen vervullen, moet er permanent genoeg calcium in uw bloed zitten. Alleen dan kan het daar waar het nodig is tussenbeide komen.

Daarvoor moet de calcemie of het calciumgehalte in uw bloed 100 tot 104 mg per liter bedragen.

Maar dat gaat niet vanzelf. Om het calciumgehalte  op peil te houden, is een heel ingewikkeld proces nodig. Daarbij zijn aan de ene kant twee door de schilklier aangemaakte hormonen betrokken - calcitonine en het parathyroïdaal hormoon - en aan de andere kant vitamine D. Daarnaast moet ook de fosfor in uw lichaam in evenwicht zijn met het calcium. Als het fosforgehalte te hoog is, werkt het geheel niet zoals het moet.

Normaal werkt dit mechanisme zonder problemen voor wat de schildklier aangaat. Maar aan de kant van de vitamine D loopt het vaak wat mank, omdat we er makkelijk te weinig hebben, vooral in de winter als er weinig zonlicht is.

 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 22/01/2014 - 17h33

http://www.anses.fr/fr/content/le-calcium. Effectiveness and safety of vitamin D in relation to bone health. Cranney A, Horsley T, et al. Evid Rep Technol Assess (Full Rep). 2007 Aug;(158):1-235. C M Weaver et K L Plawecki « Dietary calcium: adequacy of a vegetarian diet » American Journal of Clinical Nutrition 1994;59(5):1238S-1241S

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Calcium uitgelegd aan sportlui Geüpdatet op 26/10/2009 - 00h00

Het belang van calcium voor de gezondheid van het skelet kwam aan het licht na onderzoek van de voeding van de Inuits uit Alaska. Dit verdient wel een woordje uitleg.

Calcium beschermt tegen colonkanker Geüpdatet op 22/04/2002 - 00h00

Calcium zou bescherming bieden tegen colonkanker. Onderzoekers hebben immers aangetoond dat personen die calciumsupplementen namen, 50% minder risico liepen op colonkanker.

Meer artikels