Hard, die softdrinks!
Calorierijke dranken
Het United States Department of Agriculture registreerde tussen 1977 en 1996 een verdubbeling van de consumptie van softdrinks en gesuikerde vruchtensappen, terwijl het verbruik van melkdranken tegelijk met ongeveer 20 % daalde. Onderzoekers aan de Universiteit van Chapell Hill in Noord-Carolina hebben aangetoond dat deze stijging in de eerste plaats rechtstreeks samenhangt met een verhoogde calorie-inname via suikers. Uit hun onderzoek (eveneens tussen 1977 en 1996) bleek dat van de 83 kcal extra calorieën die in die periode werden aangeleverd via toegevoegde suikers, bijna 80 % uitsluitend afkomstig was van softdrinks en gesuikerde vruchtensappen.
Een wereldwijd fenomeen
Dit fenomeen is echter niet alleen merkbaar in het land van Uncle Sam. Zo analyseerden de auteurs van de studie de voedingsgegevens van 103 landen uit 1962 en vergeleken ze die met de gegevens van 127 landen in 2000. Toegevoegde suikers leverden op wereldschaal een surplus van 72 kcal tussen beide perioden. Ook hier eisen softdrinks het leeuwendeel voor zich op. Deze vaststelling zou gedeeltelijk verklaard kunnen worden door de verstedelijking en de inkomensstijging. Zo werd tussen 1962 en 2000 de spectaculairste calorietoename door suikers vooral waargenomen in de onder- en middelontwikkelde landen. Wordt humanitaire hulp dan vooral geleverd in de vorm van cola? Je zou het je op de duur gaan afvragen Als het calorieverbruik in dat tempo blijft stijgen, zal er binnenkort een ander probleem opnieuw opduiken: tandbederf!
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen











