Grote bedrijven maken zich géén zorgen over onze gezondheid

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 05/09/2006 - 00h00
-A +A

Een Britse studie onderzocht in welke mate grote voedingsbedrijven de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie inzake voeding volgen. De resultaten van het onderzoek zijn niet echt geruststellend.

De regels van de WGO

De City University van Londen bestudeerde in welke mate de regels van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) gerespecteerd werden door de grote voedingsbedrijven. Men wilde achterhalen wat de machtige marktspelers doen aan het probleem van de onevenwichtige voeding, een probleem dat een heuse bedreiging is voor de volksgezondheid in ontwikkelde landen. 25 bedrijven waren betrokken bij het onderzoek: de tien grootste voedingsfabrikanten (Pepsi en Coca-Cola, Danone, Nestlé...), de tien grootste detailhandels (Carrefour, Aldi, Tesco Wal-Mart...) en de vijf grootste restauratiebedrijven: Burger King, MacDonalds, Sodexho, etc. Het gaat om bedrijven uit heel de wereld, en niet om Amerikaanse bedrijven alleen, zoals vaak wordt gedacht! Het kleinste bedrijf dat deelnam aan het onderzoek had een zakencijfer dat vijf keer groter was dan het budget van de Wereldgezondheidsorganisatie voor een periode van twee jaar.

Conclusie: het gaat niet goed

Het besluit van de auteurs is duidelijk: bedrijven doen helemaal niet genoeg voor de gezondheid van de consument. Niet één van de bestudeerde criteria (van de hoeveelheid zout in voedingsmiddelen tot en met de marketing) werd bevestigd bij meer dan de helft van de bevraagde firma's. Slechts een paar bedrijven maakten actief werk van verschillende factoren. Een paar opvallende cijfers:

  • niet meer dan tien bedrijven op de 25 pogen om de hoeveelheid zout in voedingswaren te verminderen;
  • slechts vijf bedrijven proberen om het suikergehalte in hun producten te verlagen;
  • slechts vier bedrijven doen iets aan de hoeveelheid vetten;
  • acht bedrijven doen een poging om de hoeveelheid onverzadigde vetzuren te beperken;
  • niet meer dan twee bedrijven doen iets aan de grootte van de porties.
    Slechts één bedrijf maakt werk van al die criteria: Kraft Foods.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 05/09/2006 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dioxine en eieren: waakzaam blijven! Geüpdatet op 30/12/2002 - 00h00

Regelmatig wordt de kwaliteit van diverse voedingsmiddelen gecontroleerd. Wegens de diverse voedselschandalen die ons land de jongste jaren opgeschrikt hebben, verricht het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) grondige an...

Een merknaam smaakt beter... Geüpdatet op 05/02/2008 - 00h00

Voedingsmarketing is invloedrijk en zeer doeltreffend. Op Europees niveau zijn in verschillende landen gesprekken aan de gang met de bedoeling regels op te stellen voor deze praktijk die nog steeds openstaat voor allerlei misbruiken. Wij geven u een...

Meer artikels