• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (381)
  • Commentaren (0)

Grote bedrijven maken zich géén zorgen over onze gezondheid

Grote bedrijven maken zich géén zorgen over onze gezondheid
Een Britse studie onderzocht in welke mate grote voedingsbedrijven de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie inzake voeding volgen. De resultaten van het onderzoek zijn niet echt geruststellend.

De regels van de WGO

De City University van Londen bestudeerde in welke mate de regels van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) gerespecteerd werden door de grote voedingsbedrijven. Men wilde achterhalen wat de machtige marktspelers doen aan het probleem van de onevenwichtige voeding, een probleem dat een heuse bedreiging is voor de volksgezondheid in ontwikkelde landen. 25 bedrijven waren betrokken bij het onderzoek: de tien grootste voedingsfabrikanten (Pepsi en Coca-Cola, Danone, Nestlé...), de tien grootste detailhandels (Carrefour, Aldi, Tesco Wal-Mart...) en de vijf grootste restauratiebedrijven: Burger King, MacDonalds, Sodexho, etc. Het gaat om bedrijven uit heel de wereld, en niet om Amerikaanse bedrijven alleen, zoals vaak wordt gedacht! Het kleinste bedrijf dat deelnam aan het onderzoek had een zakencijfer dat vijf keer groter was dan het budget van de Wereldgezondheidsorganisatie voor een periode van twee jaar.

Conclusie: het gaat niet goed

Het besluit van de auteurs is duidelijk: bedrijven doen helemaal niet genoeg voor de gezondheid van de consument. Niet één van de bestudeerde criteria (van de hoeveelheid zout in voedingsmiddelen tot en met de marketing) werd bevestigd bij meer dan de helft van de bevraagde firma's. Slechts een paar bedrijven maakten actief werk van verschillende factoren. Een paar opvallende cijfers:

  • niet meer dan tien bedrijven op de 25 pogen om de hoeveelheid zout in voedingswaren te verminderen;
  • slechts vijf bedrijven proberen om het suikergehalte in hun producten te verlagen;
  • slechts vier bedrijven doen iets aan de hoeveelheid vetten;
  • acht bedrijven doen een poging om de hoeveelheid onverzadigde vetzuren te beperken;
  • niet meer dan twee bedrijven doen iets aan de grootte van de porties.
    Slechts één bedrijf maakt werk van al die criteria: Kraft Foods.


Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 04/09/2006 - 23:00

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Bekijk ook de reacties in het interactieve gedeelte van E-gezondheid
De laatste getuigenissenVoeding
Calorieën tellen

Door heli op 5/08/2011 10:41

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Om efficiënt te vermageren moet ik telkens mijn calorieën tellen, dit is een goede manier om teweten wat men eet.Globaal let ik ook op de samenstelling van de calorieën opgenomen tijdens de dag.> 30 %...

lekkere frieten!

Door derodebaron op 4/08/2011 16:37

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

ja, ik denk zoals iedereen, ik ga niet meer buiten om aan de verlokkingen te ontsnappen.Nu ben ik 12 kilo vermagerd (97 naar 85 voor 168 cm)in 2 jaar tijd, maar ik kan u verzekeren dat er heel veel ...

lerares op pensioen

Door oilily op 25/05/2011 09:13

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Gij hebt gelijk,maar dat neemt niet weg dat ik regelmatig buiten huis eet.

Jammer genoeg wel...

Door Siouxsie op 27/04/2011 17:01

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik ben al een tijdje thuis met ziekteverlof en ik werk het ene ongezonde tussendoortje na het andere binnen, niks dat de honger echt stilt en dus onmiddellijk weer trek in iets anders. Resultaat: véél...

vroeger wel...

Door reyniersyvette op 27/04/2011 15:37

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Hey, vroeger werd ik regelmatig geplaagd door hongeraanvallen, meestal emotioneel getint. Af en toe kon het ook gebeuren dat ik wegens omstandigheden (te veel werk, nuchtere doktersafspraak, ...) ...

drogisterij of apotheek

Door Yolandaspreeuw op 22/03/2011 10:06

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik moet van mijn dokter een supplement vitamine c nemen omdat ik onlangs mijn been heb gebroken en een verzwakte immuniteit heb. Ik dacht dat eender welk supplement wel goed ging zijn - ik dus al ...

voedingsupplementen

Door brandy op 17/03/2011 16:19

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

In onze dagelijkse voeding zitten zowiezo veel minder vitaminen, mineralen ,spoorelementen doortoe doen van bodemverarming, gebruik van pesticiden enz. Daarbij heeft ieder mens een andere behoefte van...

Gisie

Door gisie op 8/02/2011 17:27

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik ben verslaafd aan snoep, ik kan er gewoon niet aan weerstaan. Zelfs na veel groenten en/of fruit of een gevulde maaltijd altijd is er de drang. Kan iemand mij goede raad geven of sugesties om ...

honing

Door seppe op 7/02/2011 08:00

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Sinds jaren gebruik ik halfzachte honing in mijn kopje koffie. Heerlijk !!