• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Groenten en kinderen: een gebruiksaanwijzing!

Groenten en kinderen: een gebruiksaanwijzing! Dat eet ik niet. Het is vies!', zo laten kinderen zich vaak uit als er broccoli, spinazie of witloof op tafel komt. Er zijn redenen waarom kinderen geen groenten willen eten, maar er zijn ook redenen waarom men die redenen moet kunnen overstijgen.

De cijfers

Volgens het ministerie van Volksgezondheid bedroeg het aantal jongeren dat elke dag groenten eet in 1986 77%. In 2002 liep dat percentage terug tot 68%. En volgens een Franse studie bedraagt het percentage jonge Fransen die elke dag groenten eten 56%. Het zijn verontrustende cijfers. Het regelmatig consumeren van groenten draagt bij tot de bescherming tegen heel wat aandoeningen zoals kanker. Maar de aanvoer van onder meer voedingsvezels, vitaminen en anti-oxydanten die in groenten zitten, dragen ook bij tot de preventie van diabetes, obesitas en cardiovasculaire aandoeningen.

Gebruiksaanwijzing

Cijfers zijn één ding, maar kunnen ouders er concreet voor zorgen dat hun kindje(s) elke dag groenten eten? Een aantal tips.

  • Geef niet meteen op. Kinderen weigeren systematisch voedingsmiddelen die ze niet kennen, maar als ze regelmatig opnieuw opduiken verdwijnt de afkeer. Bij een eerste 'nee' of 'bah' moet u het voedingsmiddel in kwestie dus niet definitief van het menu bannen.
  • Kook de groenten niet plat. Groenten die te lang gekookt worden zijn niet aantrekkelijk en kunnen bovendien een bittere smaak hebben. Zorg ervoor dat de groenten beetgaar of 'al dente' zijn. Zo behouden ze hun vitaminen én hun mooie kleur!
  • Denk ook aan de dosis: een berg groenten is niet heel appetijtelijk. Geef liever een kleinere portie groenten die u in kleine stukjes snijdt.
  • U moet uw kind geen complimentje geven als het zijn groenten opeet en u hoeft het zeker niet te belonen. Eten is geen klus en een beloning is dan ook overbodig. U kunt uw kind wel complimenteren voor de aangename, kalme sfeer tijdens de maaltijd.
  • De laatste tip is moeilijker om te zetten in de praktijk, maar hij is wel noodzakelijk: geef het goede voorbeeld aan uw kinderen! Eet vaak groenten, eventueel ook buiten de maaltijden, maar zonder te overdrijven. Het moet voor het kind duidelijk zijn dat twee of drie porties groenten per dag bij een normale voeding horen.

Artikel gepubliceerd door op 11/03/2008

Bronnen: Perscommuniqué Flandria Site www.mangerbouger.be

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten