Goede eetgewoonten voor uw kinderen: 6 tips

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 30/12/2008 - 00h00
-A +A

Obesitas bij kinderen is een van de meest zorgwekkende problemen van de openbare gezondheid in de industrielanden. We bezorgen u een aantal basistips om uw kinderen zo jong mogelijk goede eetgewoonten aan te leren.

1) Neem de tijd om te eten

Het verzadigingsgevoel wordt bereikt na 15 tot 20 minuten. Uw kinderen moeten dus absoluut leren om traag te eten en om de gevoelens van honger en verzadiging te onderscheiden. Zijn ze in staat om het verzadigingsgevoel te herkennen, dan zullen ze ook op een natuurlijke manier kunnen stoppen met eten.

2) Geniet van het eten

Een maaltijd moet een ogenblik zijn van gezelligheid en genot. Het is belangrijk rustig te kunnen eten samen met de rest van het gezin. Het smaakgenot ontwikkelt zich al tijdens de voorbereiding van de maaltijd: de boodschappen op de markt, de voorbereidingen, de presentatie… Als we de kinderen bij elke stap betrekken, dan zullen zij hun smaak leren ontwikkelen en de smaak van fruit en groenten leren appreciëren, alsook die van talrijke andere gerechten die zij samen met u zullen ontdekken.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 30/12/2008 - 00h00 Franse vereniging voor ambulante kindergeneeskunde, persdossier van de 5de nationale preventie- en informatiedag over obesitas bij kinderen, december 2008.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Zwaarlijvigheid kan worden behandeld Geüpdatet op 05/11/2002 - 00h00

Zwaarlijvigheid is een ziekte en die moet worden behandeld. Eén op de drie Belgische volwassenen weegt te veel. Tegen het jaar 2030 zal het aantal obese Belgen verdubbeld zijn!

Vermageren: tips voor het hele gezin Geüpdatet op 28/12/2009 - 00h00

Zelf diëten is al een moeilijke onderneming. Wanneer overtollige kilo's en overmatige voeding ook de kinderen betreffen, wordt het probleem vaak nog ingewikkelder. We bieden u enkele tips die we gehaald hebben uit een boek van een diëtiste-voedingsde...

Tieners moeten vroeg gaan slapen om niet te verdikken Gepubliceerd op 07/10/2015 - 10h59

De puberteit is vaak een periode waarin jongeren bijkomen. De puberteit brengt veranderingen in de lichaamsbouw teweeg, en de drang naar meer onafhankelijkheid gaat vaak gepaard met andere eetgewoonten. Maar een nieuwe studie toont nu aan dat ook de...

Meer artikels