• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Goed hart, goede vorm!

Goed hart, goede vorm!Bijna 45% van de overlijdens in ons land zijn toe te schrijven aan cardiovasculaire ziekten. Binnenkort zullen 3 miljoen Belgen een te hoge bloeddruk hebben, zullen 3 keer meer mensen overlijden aan cardiovasculaire ziekten dan aan kanker... Het is allemaal te vermijden als u nu al rekening houdt met uw hart! Enkele tips...

1. Houd uw cholesterolgehalte in bedwang

Cholesterol is de grootste vijand van onze aderen. Als uw cholesterolgehalte te hoog is, heeft het de neiging zich in de bloedvaten op te stapelen, waar de cholesterol langzaam maar zeker het pad effent voor een infarct of cerebrovasculair accident. Nochtans is het niet zo moeilijk om uw cholesterol te beheersen als de controle houdt over wat er op uw bord terechtkomt. Uiteraard moet u de consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan cholesterol (boter, schaaldieren, orgaanvlees, room, eieren enz...) beperken, maar u moet vooral minder verzadigde vetzuren eten, die u vooral in dierlijke vetten vindt en die het cholesterolgehalte doen stijgen. U moet met andere woorden eerder kiezen voor mager vlees en afgeroomde melkproducten en meer groenten eten, die van nature geen cholesterol bevatten en rijk zijn aan onverzadigde vetzuren, die de cholesterol doe 'dalen'.

2. Eet beter vet

Door te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3 (vis, vooral vette vis, noten, bepaalde vruchten en groenten, sommige plantaardige oliën, zoals noten-, soja- of koolzaadolie of voedingsmiddelen van de omega-3-groep, sommige aanvullingen), goede vetzuren die de triglyceriden van het bloed doen dalen en bijzondere cardiovasculaire effecten hebben.

Artikel gepubliceerd door op 03/01/2006

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten