PUBLICITÉ

Geweldloze communicatie in de praktijk

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 06/01/2009 - 00h00
-A +A

Goed communiceren betekent dat u erin slaagt een boodschap over te brengen zonder uw gesprekspartner te overvallen, zelfs wanneer wat u te zeggen hebt voor hem of haar onaangenaam is. Daarom moet u zowel rekening houden met uw gesprekspartner als met uzelf. Wederzijds respect is dus de basis van de geweldloze communicatie, die ontwikkeld werd door Marshall B. Rosenberg.

PUB

De eerste stap: vertel wat u de ander verwijt

Een feit is geen interpretatie, maar een realiteit die de ander niet zal kunnen betwisten. Een voorbeeld: "je was vandaag te laat op onze afspraak". Dat is een feit, geen veralgemening zoals "je bent altijd te laat" of een interpretatie zoals "je komt te laat op onze afspraken omdat je geen respect hebt voor mij"… In beide gevallen zou de andere persoon zich geviseerd kunnen voelen en zich defensief gaan opstellen, wat de verdere communicatie nog zou kunnen bemoeilijken.

De tweede stap: druk de gevoelens uit die u aanvoelt

Hier ook een voorbeeld: "wanneer je te laat bent, voel ik me verdrietig". U maakt duidelijk wat de houding van de ander bij u veroorzaakt. De gevoelens die u hebt, daar kan u niets aan doen en de ander kan ze ook niet betwisten. Na deze twee stappen, zal de ander zich niet aangevallen voelen door wat u gezegd hebt.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 06/01/2009 - 00h00 Basisboek van de geweldloze communicatie: Les mots sont des fenêtres (ou bien ce sont des murs), (Woorden zijn vensters of muren), Marshall B. Rosenberg. Inleiding tot de geweldloze communicatie. Uitg. La Découverte, 2002.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ