• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Getuigenissen (0)

Gevaarlijke illusies

Gevaarlijke illusies

Veel mensen denken dat wie sportief is, automatisch beschermd is tegen cardiovasculaire accidenten. Ze vergissen zich!

Sporten om af te vallen

Tussen hun 35ste en hun 40ste komen de meesten onder ons aan. Dat is meestal het gevolg van twee factoren: overmatig tafelen en een afname van de hormonale functie, wat zich in de eerste plaats uit door een vermindering van de spiermassa. De spieren verbruiken echter gretig energie. Bij het minste spierverlies begint ons lichaam automatisch vetreserves op te slaan. Regelmatige lichaamsbeweging is dan de enige oplossing. Vroeger werden uithoudingsoefeningen (lange duur, lage intensiteit) aangeraden, om zoveel mogelijk vetten te verbranden. Vandaag wordt echter ook krachttraining aanbevolen (turnen, fitness) om de spiermassa te behouden en de vetverbranding te optimaliseren. Geduld en doorzettingsvermogen worden altijd beloond op de weegschaal….

Sporten is goed voor de hart, maar geen garantie

Over één punt moest echter nog klaarheid komen: hangt de heilzame werking van sport af van het soort vetten, verzadigde of onverzadigde? Ter herinnering: cardiologen wijzen vooral verzadigde vetten met de vinger. Die hebben namelijk de neiging om zich vast te zetten op de slagaderwanden en dragen bij tot de vorming van plaque. Welke invloed heeft sport op die verdeling? Om dat na te gaan, voerde dokter Schoeller van het departement Voedingswetenschappen van de Universiteit van Wisconsin een boeiend onderzoek uit. Ze bracht zeven matig sportieve en gezonde vrouwen samen van gemiddeld 26 jaar. Eerst fietsten ze gedurende twee uur op een hometrainer, dan kregen ze een zeer vetrijke maaltijd voorgeschoteld. Ten slotte werd nagegaan welk soort vet hun lichaam bij voorkeur verbrandde, dankzij geavanceerde technieken voor analyse van de uitgeademde gassen.

De technische details laten we voor wat ze zijn, en we gaan meteen over naar de conclusies. Die zijn op ons allemaal van toepassing, want het is gebleken dat lichaamsbeweging de verbranding van onverzadigde vetten duidelijk bevordert, maar geen effect heeft op de verbranding van verzadigde vetten, die nochtans een slechtere reputatie hebben. Met andere woorden: het is niet omdat we sporten dat we de klassieke voorzichtigheidregels niet moeten naleven! Of we nu sportief zijn of niet, we moeten zuinig omspringen met verzadigde vetten, vooral dierlijke vetten, en de voorkeur geven aan plantaardige oliën (olijfolie, koolzaadolie) en visoliën. Men zegge het voort!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/02/2015
Origineel artikel geschreven door op 23/03/2004

Bronnen: Medicine and Science in Sports and Exercise : 34, 1757?1765, 2002.

Vindt u het artikel interessant?