Geneesmiddelen nemen is oké… maar niet te veel!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, journaliste santé op 28/04/2015 - 08h52
-A +A

Natuurlijk zijn geneesmiddelen goed voor ons; ze zijn er om ons te verzorgen als er iets mis is. Maar de gebruikte stoffen kunnen soms ook problemen veroorzaken en soms hele zware. Bijwerkingen of ongewenste interacties zijn enkele van de mogelijke risico’s en die nemen toe als we meerdere geneesmiddelen nemen. Hoe kunt u er zich tegen wapenen?

PUB

Overmatig gebruik van geneesmiddelen schaadt de gezondheid

Veel mensen nemen geneesmiddelen, dat is een feit. En met het ouder worden nemen we er almaar  meer. Dat is ook logisch: veel chronische aandoeningen manifesteren zich op oudere leeftijd en elke ziekte moet behandeld worden. Verhoogde cholesterol, een depressie of diabetes bijvoorbeeld vragen allemaal langdurige behandelingen. En zo neemt iemand al snel drie of vier geneesmiddelen per dag. Als hij dan ook nog een minder ernstige probleem heeft dat hij met zelfmedicatie verhelpt (rugpijn, maagzuur, enz.), of iets tijdelijkers zoals griep, heeft hij binnen de kortste keren een hele hoop pillen te slikken. En daar schuilt het gevaar, want bij gelijktijdige inname van meer dan vier actieve stoffen verdrievoudigt het risico op bijwerkingen.

Wat zijn de gevolgen van overmatig gebruik van medicatie?

Onder iatrogene schade door medicatie verstaat men alle problemen die veroorzaakt kunnen worden door geneesmiddelen. Dat kan schade zijn door nadelige bijwerkingen, door interacties die schadelijk zijn voor de gezondheid, enz. De symptomen hangen natuurlijk af van het medicament in kwestie en van de persoon die het neemt. Als u veel geneesmiddelen neemt, moet u alert zijn voor de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Minder eetlust
  • Gewichtsverlies
  • Duizeligheid
  • Onpasselijkheid
  • Evenwichtsstoornissen
  • Valpartijen
  • Geheugenverlies
  • Spijsverteringsproblemen zoals misselijkheid, diarree, constipatie
  • Plasproblemen  (frequente plasdrang of te weinig moeten plassen)
  • Hartkloppingen
  • Gezichtsstoonissen

Praat erover met uw arts als u last hebt van deze klachten. Hij zal nagaan of de geneesmiddelen de oorzaak kunnen zijn.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, journaliste santé op 28/04/2015 - 08h52

LEEM

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Geneesmiddelen: vriend of vijand? Geüpdatet op 21/08/2007 - 00h00

We kijken niet allemaal op dezelfde manier tegen geneesmiddelen aan. Sommigen onder ons slikken er te veel van zonder erbij stil te staan. Anderen zijn er allergisch voor, en nog anderen nemen geneesmiddelen zonder dat het echt nodig is. Alsof genees...

Alcoholverslaving: medicatie helpt om te ontwennen Geüpdatet op 28/09/2016 - 15h00

Wie een alcoholverslaving heeft, kan gebaat zijn met medicatie . De patiënt neemt die in samenspraak met een arts, die op de hoogte is van het alcoholprobleem. Toch is medicatie alleen nooit een goede oplossing.

Meer artikels