Geneesmiddelen en warmte: opgelet voor geneesmiddelenvergiftiging!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 25/05/2016 - 09h37
-A +A

Als u - al dan niet tijdelijk - geneesmiddelen neemt, moet u in periodes van grote hitte extra waakzaam zijn.

Extra hoge temperaturen kunnen de werking van bepaalde geneesmiddelen veranderen, met gevaar voor overdosis of versterkte uitdroging.

Enkele tips om te voorkomen dat u een vergiftiging oploopt door uw medicatie.

PUB

De werking van geneesmiddelen kan veranderen onder invloed van de warmte

Sommige geneesmiddelen verergeren soms een dehydratie/uitputtingstoestand of een hitteslag, met als symptomen:

  • hoofdpijn,
  • misselijkheid en braken,
  • duizeligheid,
  • bewustzijnsverlies,
  • spierzwakte,
  • krampen,
  • verlaagde bloeddruk,
  • vertraagde hartslag
  • en zelfs ademhalingsproblemen.

Bejaarden, kinderen en mensen met een chronische aandoening waarvoor ze medicatie nemen, lopen het hoogste risico. Maar het kan ons allemaal overkomen.

 

De dosis van bepaalde geneesmiddelen klopt niet meer

Bij uitdroging kan het gebeuren dat we plots een overdosis geneesmiddelen innemen. Dat kan leiden tot een geneesmiddelenvergiftiging. Maar ook het tegenovergestelde fenomeen kan zich voordoen. Het is dus raadzaam om de dosis van de geneesmiddelen aan te passen.

Doe dat wel nooit op eigen houtje. Elke aanpassing moet individueel worden bekeken en gebeurt in overleg met de arts. Hij zal eventuele symptomen evalueren en de mate van hydratatie bepalen.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 01/08/2014 - 10h39 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 25/05/2016 - 09h37

Agence française de sécurité sanitaire des produits de santé (Afssaps), Mise au point sur le bon usage des médicaments en cas de vague de chaleur, 2009.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Meer artikels