• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Geestelijke gezondheid: wat zijn de voordelen van lichaamsbeweging?

Geestelijke gezondheid: wat zijn de voordelen van lichaamsbeweging?

Regelmatige lichaamsbeweging van matige intensiteit bevordert niet alleen de lichamelijke en fysiologische werking van ons lichaam, maar heeft ook positieve gevolgen voor de geestelijke gezondheid.

Wat zijn de voordelen van lichaamsbeweging op de geestelijke gezondheid?

Wat zijn met andere woorden de psychische gevolgen van lichaamsbeweging? En in welke mate kan het beoefenen van een matige fysieke activiteit het algemene welbevinden verbeteren en bepaalde geestelijke ziektes helpen voorkomen?

De psychische effecten van lichaamsbeweging zijn vastgesteld in alle bevolkingsgroepen, zieken zowel als niet-zieken. Zo is er een duidelijk positief verband tussen bewegen en de levenskwaliteit bij bejaarden. Zowel hun geestelijke als lichamelijke gezondheid gaan erop vooruit, ze voelen zich vitaler en functioneren ook sociaal beter. Mensen voelen zich beter door het gevoel iets te presteren, door hun betere zelfbeeld en omdat hun angstgevoelens verminderen.

Het niveau van eigenwaarde neemt toe naarmate het zelfbeeld dat iemand aan het begin heeft lager is. Dat is onder meer aangetoond bij adolescenten.

“De link tussen lichaamsbeweging, depressie, angstgevoelens en stress is uitvoerig onderzocht en bewezen. Het beoefenen van een fysieke activiteit heeft duidelijke effecten. Het risico op depressies of angstgevoelens oornissen neemt af en het welbevinden vergroot”, aldus dr. Charles Martin Krumm, docent-onderzoeker in positieve psychologie voor(sportieve, professionele en persoonlijke) prestatieverbetering.

Dat blijkt bijvoorbeeld uit de studie van Michael Babyak en zijn collega’s die is verschenen in het tijdschrift Psychosomatic Medicine en waarin drie groepen patiënten met een zware depressie werden gevolgd. De eerste groep kreeg een antidepressivum, de tweede groep een antidepressivum in combinatie met een programma voor lichaambeweging en de derde groep deed alleen aan lichaamsbeweging. “Vier maanden later was er bij alle deelnemers een identieke verbetering vast te stellen. Maar het aantal mensen dat na tien maanden herviel, was het laagst in de groep die alleen een programma van fysieke activiteit had gevolgd. Lichaamsbeweging levert volgens deze studie op lange termijn dus duidelijk betere therapeutische resultaten op”.

Dr. Charles Martin Krumm legt uit dat “bij lichaamsbeweging in de hersenen allerlei soorten stoffen worden aangemaakt (endorfine, dopamine, serotonine, enz.). Die hebben positieve effecten op gevoelens van angst, depressie en welbevinden, maar ze verbeteren ook de vaardigheden van het memoriseren, het leervermogen en de plasticiteit van het brein”. Van de neurotransmitter serotonine weten we vandaag bijvoorbeeld dat hij angstgevoelens, woede en impulsief en agressief gedrag vermindert, maar ook dat een te lage productie van deze stof tot depressie leidt.

Lichaamsbeweging bevordert ook de sociale gezondheid

Sommige vormen van fysieke activiteit brengen ook sociale interactie mee en dat kan een heel gunstig effect hebben op de geestelijke gezondheid van onder meer mensen met een depressie (het versterkt het gevoel sociaal ergens bij te horen, ­het zelfbeeld verbetert via de perceptie van derden, men staat positiever in het leven en heeft minder het gevoel eenzaam te zijn, enz.).

Slotsom: lichaamsbeweging heeft een positieve impact op angstgevoelens, depressie, zelfperceptie en op het gevoelsleven. Het draagt bij tot de ontwikkeling van autonomie, van de relationele vaardigheden en van het zelfvertrouwen en het helpt agressie te kanaliseren. Om dat lichaamsbeweging zo veel positieve gevoelens losmaakt, kunnen individuen psychische, sociale, intellectuele en lichamelijke capaciteiten aanboren.

Lichaamsbeweging zou dus als een vorm van psychotherapie gezien kunnen worden. Iedereen zou systematisch aan lichaamsbeweging moeten doen om zijn geestelijke conditie te onderhouden of te verbeteren, zeker nu onze samenleving almaar jachtiger wordt en we almaar minder bewegen. Bewegen kost bovendien weinig geld en het heeft geen bijwerkingen.

Lichaamsbeweging is een doeltreffende strategie om het psychisch welbevinden te bevorderen, psychische ongemakken te voorkomen en bepaalde psychische stoornissen - als aanvullende therapie - te behandelen.

Artikel gepubliceerd door op 23/03/2016

Bronnen: Charles Martin Krumm is voorzitter van de 'Association Française et francophone de Psychologie Positive’. Hij heeft onderzoek gedaan naar optimisme en de rol die het speelt in het vermogen van mensen om er na een tegenslag weer bovenop te komen. Hij heeft ook de relatie tussen optimisme en motivatie bestudeerd in de sport en op school en meer recent ook in de bedrijfswereld.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten