• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Geen cannabis achter het stuur!

Geen cannabis achter het stuur!Uit de allereerste studie die de impact van cannabis op het rijgedrag nagaat, blijkt dat cannabisgebruik het risico op dodelijke ongevallen nagenoeg verdubbelt. Het onderzoek wijst ook uit dat de effecten van alcohol nog nefaster zijn dan die van cannabis, zelfs binnen de huidige toegestane limieten...

Het gaat om het eerste onderzoek ter wereld dat de gevolgen van cannabis nagaat op het rijgedrag. De studie werd 'SAM' gedoopt, wat staat voor 'stupéfiants et accidents mortels de la circulation' ('verdovende middelen en dodelijke verkeersongevallen'), en werd gecoördineerd door het 'Observatoire français des drogues et des toxicomanies' (OFDT, Frans Onderzoekscentrum voor Drugs en Drugverslaving). In een eerste fase van de studie werd tussen 30 september 2001 en 1 oktober 2003 systematisch naar sporen van drugs gezocht bij dodelijke verkeersongevallen. In totaal werden 10.700 dossiers verwerkt. Ziehier de opvallendste resultaten:

  • Een bestuurder die cannabis heeft gerookt, loopt bijna twee keer (1,8) meer risico om een dodelijk ongeval te veroorzaken.
  • Voor alcohol is dat gemiddeld 8,5 keer meer, en 2,7 keer als het alcoholgehalte in het bloed onder de toegestane drempel ligt van 0,5 g/l!!!
  • Het aandeel van dodelijke verkeersongevallen die rechtstreeks veroorzaakt worden door cannabis bedraagt 2,4 %, in totaal 170 sterfgevallen. Alcohol is goed voor 28,5 %, met 1.940 dodelijke slachtoffers.
  • Bij de algemene populatie ten slotte eist alcohol elf keer meer doden dan cannabis. Zelfs 'matige' drinkers - d.w.z. drinkers die de wettelijke drempel van 0,5 gr/l niet overschrijden - veroorzaken vaker een dodelijk ongeval dan cannabisrokers: respectievelijk 3,3 en 2,4 %.
  • Bij jonge mannen onder de 25 jaar eist cannabis echter een grotere dodentol in het verkeer dan alcohol...

Te onthouden

Het risico op dodelijke ongevallen door alcoholverbruik stijgt zeer snel met de ingenomen hoeveelheid, maar ligt al zeer hoog vanaf het eerste glas:

  • tussen 0 en 0,5 gr/l stijgt het risico met een factor 2,7;
  • tussen 0,8 en 1,2 gr/l stijgt het risico met een factor 7;
  • boven 2 gr/l stijgt het risico met een factor 40.

Artikel gepubliceerd door op 01/11/2005

Bronnen: Studie SAM 'Stupéfiants et accidents mortels de la circulation' ('Verdovende middelen en dodelijke verkeersongevallen'), gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid en gecoördineerd door het 'Observatoire français des drogues et des toxicomanies' (OFDT, Frans Onderzoekscentrum voor Drugs en Drugverslaving), oktober 2005.

Vindt u het artikel interessant?