• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    13 mening
  • Getuigenissen (0)

Fysieke inspanning: hoe raak ik het makkelijkst kilo’s kwijt?

Fysieke inspanning: hoe raak ik het makkelijkst kilo’s kwijt?

Het staat vandaag wetenschappelijk vast: regelmatig sporten of bewegen is gezond. Maar fysieke inspanning is ook een erg efficiënte manier om een slankere lijn te krijgen en zelfs om kilo’s kwijt te raken. Welke sporten zijn aanraders en welk effect hebben ze op ons figuur?

Doet sport vemageren?

Neen, van sporten alleen zult u niet vermageren.  Maar regelmatig bewegen is wel een onmisbare bondgenoot in de strijd tegen de kilo’s of om een mooi figuur te krijgen.

Sporten stimuleert het calorieverbruik, terwijl de productie van spiermassa de toniciteit van het lichaam ten goede komt en dus bijdraagt tot een strakker en slanker figuur.

Maar fysieke inspanning is ook goed voor het moreel, waardoor sommigen onder ons allicht ook minder geneigd zullen zijn om tussen de maaltijden door te snoepen.  En sporten regelt tot slot ook de eetlust.

 

Welk type lichaamsbeweging voor een slanker figuur?

Joggen

Dat is de makkelijkst te beoefenen activiteit. Het enige wat u nodig hebt, is een paar goede sportschoenen! Joggen verstevigt de dijen en de billen en geeft die laatste een mooie ronde vorm. Een interessant alternatief voor joggen is trouwens rollerskaten!

Fietsen

Fietsen kan binnen of buiten gebeuren en is een heel ‘complete’ sport. Niet alleen de benen moeten hard werken, maar ook de dijen en de buikspieren en zelfs het bovenlichaam (rug, armen, schouders) worden stevig belast.

Zwemmen, aquagym, aquabiking

Het water onttrekt het lichaam aan de wetten van de zwaartekracht, terwijl de in het water uitgevoerde bewegingen een masserend effect hebben op het hele lichaam. Zwemmen is ideaal om mooie benen te kweken, maar het verstevigt ook het bovenlichaam en helpt een ranker figuur te ontwikkelen. Voor wie niet houdt van het eentonige baantjes zwemmen, is aquagym een heel dynamisch en nog doeltreffender alternatief.

Aquabiking (trappen in het water) heeft een drainerend effect en is een ideale remedie tegen cellulitis (sinaasappelhuid). Maar ook de buikspieren worden sterk aangesproken. Een platte buik is gegarandeerd! 

Dansen

Bij elke soort van dans en ongeacht het ritme (jazz, Afrikaanse dans, salsa…) moeten de benen en armen, de buikspieren en de dijen werken. Resultaat: slankere benen, stevige dijen, platte buik en strakke armen. Dansen is ook heel goed voor het moreel en het cardiorespiratoir systeem (hart en longen).

Yoga, pilatus

Net als yoga maakt pilatus het lichaam soepeler en verdrijft het de spanningen. De opeenvolgende reeksen van houdingen en het ademhalingswerk verstevigen de buikzone en helpen u vooral aan een platte buik. Ook de rug en de schouders moeten hierbij hard werk.

 

 

Artikel gepubliceerd door op 27/03/2012

Bronnen: Stéphane Cascua, Le sport pour maigrir, Uitgeverij Odile Jacob.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ideaal gewicht

  • Ons ideale gewicht is het gewicht dat we moeten hebben om gezond te blijven. Alle bestaande normen op dat vlak zijn ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating